Even terug in Kanvilli!!

19 oktober 2015 - Tamale, Ghana

Al weer bijna een week terug in Kanvilli en wat is het fijn en vertrouwt om terug te zijn. Hier even een korte update.

Dinsdagochtend kwam ik aan op de compound. Toen ik de eerste stap op de compound had gezet, kwamen Sala, Tolehatu, mijn moeder en Mpaa gelijk op mij afgerend :D. Na alle gebruikelijke begroetingen (vragen naar iedereen) en eten, konden de echte gesprekken beginnen. Op de compound gaat het goed met iedereen. Kudus is goed gegroeid en zet zijn eerste stapjes aan de hand en hij brabbelt er wat op los. Barika en Azara zijn er niet. Als het goed is komen die nog terug voor ik weer terug ga naar NL. Mpaa heeft nog haar gebruikelijke streken. Razak en Mummie zijn duidelijk ouder geworden.

Ook de eerste collega's van Friends of Kassim heb ik weer gesproken. Helaas is dat allemaal niet zo positief. Er blijkt hier veel onduidelijkheid te zijn over de manier waarop het project afgerond wordt. Dus weten de families niet dat het project stopt, maar worden de lopende rekeningen op scholen niet meer betaald. Dat gaat waarschijnlijk nog problemen geven in de toekomst. Erg jammer en triest dat het zo afloopt. Komende week hoop ik nog wat kinderen van het project te bezoeken om te zien hoe het met hun gaat.

Op Yumba zijn wel nieuwe ontwikkelingen. Dit wordt uitgebouwd naar een boardingschool. Er staan al 2 nieuwe lerarenhuisjes en er zijn al veel stenen gemaakt om de boardingschool te bouwen. Op die manier kunnen ook kinderen uit verdere dorpen naar de school komen. Met de nieuwe directrice lijkt er een frisse wind te waaien. Dat is goed om te zien.

Zondag was het weer echt een feest in de kerk. De liederen waren nog veelal het zelfde, dus ik kon veel mee zingen. Het was een vrolijke boel. Er was ook avondmaal. Dat had ik hier nog niet eerder meegemaakt in deze kerk. Het was eenvoudig en mooi. Iedereen kon naar voren komen om hosti en druivensap te halen. Daarna werd dit allemaal tegelijk op de plaats opgegeten en gedronken nadat iedereen eerst nog even goed was herinnert aan het feit dat die het lichaam en bloed van Jezus was.

Het project met de cookingbags en waterzakjes is gegroeid. Er zijn nu verschillende mensen met een beperking in dienst. Zij naaien de cookingbags en dingen van plastic waterzakjes en krijgen hier een kleine vergoeding voor. Goed om te zien hoe dit loopt.

Warme groeten uit Kanvilli