Kassim-kinderen...

16 december 2016 - Thuis, Nederland

Natuurlijk heb ik de afgelopen weken ook enkele kinderen uit het voormalige Kassinproject bezocht en veel verhalen gehoord. Helaas zijn niet al die verhalen positief. Zo zijn er twee kinderen overleden, ws aan een epileptisch aanval. De ene was in zijn eentje aan het zwemmen in een rivier. Jabiru z'n kleren zijn terug gevonden op de oever. Ook Mukalaihad epilepsie en is overleden.

Verder ben ik samen met Nicholas opzoek naar een meisje van ongeveer 5 jaar, Faiza. Ze zou in een ver dorp zijn. De ervaring van Nicholas is dat kinderen die naar verre dorpen worden gebracht, meestal niet levend terug komen. We zijn eerst bij haar moeder geweest om er achter te komen waar ze is. Zij leek het echt niet te weten. Dis probeerde Nicholas de vader te bellen, die nam steeds niet op totdat ik hem met een voor hem onbekend nummer belde. Tegen mij zei hij dat ze in een village was dat niet al te ver zou zijn. Vervolgens is hij naar Nicholas gegaan om te zeggen dat ze in een heel ver dorp zou zijn, waar we niet naar toe kunnen. Toch hoop ik daar het weekend toch nog naar toe te gaan. Hopelijk vinden we haar levend.

Gelukkig zijn er ook kinderen met wie het wel goed gaat. Zo gaat Alila komend jaar haar vocational training afronden. Fatawu, Abdul-karim en Mufiz lopen nu aardig goed zelfstandig.

Helaas is Tani gestopt met haar vocational training. Dat was al wel een beetje te verwachten, omdat ze toen ik hier een jaar was al vaak niet ging. Ik heb daar toen veel gepraat en haar geprobeerd te motiveren. Helaas heeft dat niet geholpen.

Ook ben ik natuurlijk nog steeds bekenden aan het groeten. Zo ben ik gisteren naar het dorp van een oma geweest. Ik heb daar vorige keer ook een nacht geslapen. Ze waren dat niet vergeten, dus er werden een hoop verhalen vertelt. Oa over dat ik had geholpen water halen. Het was ook een mooie trip op de motor met Mohammed.

Tot over een week!