informatie over mijn reis en de organisaties

25 mei 2012 - Thuis, Nederland

Deze informatiebrief heb ik rondgemaild:

Zoals de meesten van jullie waarschijnlijk wel weten, ben ik van plan om in oktober een paar maanden naar Tamale in Ghana te gaan. Vanuit de stichting Ontmoet Afrika wil ik gaan werken bij het project van “Vrienden van Kassim”. Een project dat gezinnen met gehandicapte kinderen ondersteunt.

Ontmoet Afrika gaat er vanuit dat daadwerkelijke ontwikkeling begint bij het leren kennen van elkaars werelden door oprecht persoonlijk contact. Daarna is samenwerken op een gelijkwaardige en duurzame manier mogelijk. De initiatieven van Ontmoet Afrika zijn er op gericht om de lokale bevolking te stimuleren en zelfstandigheid te bevorderen. De projecten waar vrijwilligers naar toe gaan worden geleid door de lokale bevolking. Vanuit Ontmoet Afrika zal ik tijdens mijn verblijf opgenomen worden in een gezin in Ghana en op die manier de cultuur leren kennen. Van daaruit zal ik vrijwilligerswerk gaan doen bij het project “Vrienden van Kassim”.

“Vrienden van Kassim” is een project waarbij vrijwilligers langs gaan bij gezinnen met een gehandicapt kind. Die worden nog moeilijk of niet geaccepteerd in Ghana. Ze worden vaak gezien als duivelskinderen en ze worden soms verstoten of het hele gezin wordt verstoten.

Als vrijwilliger zal ik verschillende gezinnen toegewezen krijgen waar ik dan minimaal een keer per week naar toe zal gaan. Bij deze gezinnen zal de eerste insteek zijn om de ontwikkeling van het gehandicapte kind te stimuleren en om te bekijken welke hulp er verder nodig is. Daarnaast worden de gezinnen financieel ondersteund door de Stichting Vrienden van Kassim.

Vanuit Nederland word ik ondersteund door stichting Taclla.  Deze stichting ondersteunt kleinschalige projecten in ontwikkelingslanden. Ik ben via bekenden uit de kerk in aanraking gekomen met stichting Taclla. Stichting Taclla is door de belastingdienst aangemerkt als goede doelen stichting. Dat betekent dat de giften aftrekbaar zijn van de belasting. Bij stichting Taclla staat centraal dat de giftgever bepaalt wat er met het geld gebeurt en dat er niets aan de strijkstok blijft hangen. Zij willen een heldere en professionele tussenstap zijn tussen degene die wil helpen en de projecten die ondersteuning nodig hebben.