Accra

22 oktober 2012 - Accra, Ghana

Zo, daar ben ik weer even. Zoals jullie merken is het tweede deel van de reis ook goed gegaan. Wel 2 uur vertraging opgelopen. Maar iig fijn dat ze het probleem op konden lossen voordat we de lucht in gingen en op weg dus in de lucht bleven hangen.

Vandaag een dag met super veel indrukken. Ik zal proberen er voor jullie een logisch verhaal van te maken. Al valt dat niet mee, omdat ik vooral chaos heb gezien vandaag. Vanmorgen door Accra gelopen op buskaart, simkaart ed te regelen. Onderweg veel indrukken. Er is veel te zien. Veel afval, slechte wegen, veel mensen. Daarnaast is er veel te horen (getoeter, getss, verkeer) en dan de warmte en het feit dat mensen willen proberen of ik niet afgeef als blanke, haha. Ze krijgen het wit er echt niet af, hoor.

Toen ik al behoorlijk vol zat met deze indrukken, gingen we naar de grootste markt van Accra. Daar raakte ik echt een beetje over prikkeld en wat alleen het lopen over de markt al een kunst. Je moest goed kijken naa de weg, daar zaten behoorlijk wat gaten in. Daarnaast moest ik ook hoog kijken, om alle op de hoofden gedragen spullen te ontwijken en dan ook nog naast me voor spullen die in het (al smalle) gangpad stonden. Het geroep en gevraag moest ik echt negeren. Om de hele markt over te gaan, waren we denk ik ongeveer 3 kwartier bezig. Ik was blij dat we er weer af waren. Daarna hebben we uitgewaaid en gelunched op het strand. Na de lunch ook nog even gezwommen. Daar knapte ik wel van op.

Nog even wat informatie over de trotro. Dat zijn busjes waar ze zoveel mogelijk mensen in vervoeren. Ze hebben allemaal een eigen bestemming. Die bestemming wordt duidelijk gemaakt door iemand die achterin uit het raam hangt en wijst met zijn vinger waar de trotro heen gaat. Iedereen lijkt dit te snappen. En daar snap ik dan weer niks van.

Morgen gaat de reis verder en nu ik dat verkeer hier gezien heb, weet ik zeker dat het gevaarlijkste deel van de reis nog komt ;-)

Maar ook dat komt goed, zoals alles hier goed komt.

Bedankt voor al jullie leuke reacties!!!!!!

En tot in Tamale!!

1. Jaron:
    22 oktober 2012
    Heey zus! Ik ben blij dat je eerste gedeelte van de reis goed is gegaan. En veel indrukken was te verwachten ;) En als het helpt gewoon veel gaan zwemmen dus :P Heel veel plezier en geniet er van! Succes met het laatste deel van de heenreis!
    Knuffel, Jaron.
  2. Eric:
    Ey Lianne
    leuk om je reis zo te kunnen volgen, daar hou ik van. Accra lijkt op de kaart mooi te liggen. Zoals je het omschrijft klinkt het me een beetje als India in de oren. Fijn dat je je prikkels met zwemmen kwijt bent geraakt, waar heb ik dat toch eerder gehoord, haha. Je wordt iig bij ons gemist door zowel personeel als bij de jongeren. Heel veel plezier in het verre Ghana, en ik volg je logger, gr Eric
  3. Ruud:
    Ha Lianne,

Leuk om te lezen! Nogmaals veel succes!
  4. Renske:
    Hey Lianne,

Klinkt spannend en herkenbaar. Die eerste indrukken kosten een hoop energie, dus ontspannen moet je zeker doen!

Groetjes Renske C
  5. Jesse:
    hey zus
    ik vind het fijn dat je goed en veilig bent geland alleen jammer van de vertraging. ik ben blij dat je niet afgeeft ik hoop dat zij ook niet afgaven. ik hoop dat je niet overvallen wordt met al die vragen de komende dag maar ik denk dat je ze wel aan kan ik ben iniedigeval heel trots op je dat je het doet en dat je er ben
    veel knuffels en kusjes van je boertje
  6. Hettie:
    Hallo Lianne

Als je dit leest ben je al op je plekje in Tamale. Het is eerst even wennen al die indrukken en dat kost denk ik veel energie. Ik hoop dat je een veilige reis hebt gehad naar Tamale. Bij deze wens ik je wel thuis in je verblijf in Tamale. Lianne veel plezier en geniet ervan.

Vriendelijke Groeten
    Hettie
  7. Mariska:
    Hoi Lianne,
    De eerste dagen heb je alleen maar gaos in je hoofd van alle indrukken, proberen te ontspannen en laat het maar over je heen komen. Dit hadden wij ook in peru. Maar het komt goed. Veel succes met je vervolg van de reis.
    Veel liefs, Mariska en de rest van de fam.
  8. Joline:
    Hey Mzungu!
    (ow je leert daar natuurlijk geen swahili ;)) Wat leuk om je eerste indrukken te lezen. Kan me voorstellen dat er veel op je af komt deze dagen. Geniet ervan en laat ons vooral veel meegenieten!
    Groetjes, Joline
  9. Simon de buck:
    Lieve Lianne,
    Ik hoop dat je goed in Tamale bent aangekomen. Wat een ervaring zal dat geweest zijn gisteren in Accra en vandaag zo lang in de bus.
    Je hebt nog 2 smsjes ontvangen: Veel plezier in Ghana. Geniet. Groet Evelien en Goede reis en succes met de eerste dagen. Wat zal je de luxe als je weer terug ben weer waarderen. Hoop dat je bij een leuk gezin komt. Groetjes Ingrid
    Heel veel sterkte enn vergeet niet om er ook van te genieten!
    Liefs, Mam
  10. Rien:
    Hi Lianne,

Je maakt gelijk allelei bijzondere dingen. Geniet er vooral van(wij ook). Een goede reis naar je einddoel toegewenst.

de hartelijke groeten,

Rien, Tineke en de kinderen.
  11. Jenneke:
    Hee hoi!
    Goed om te lezen dat de reis er grotendeels op zit. Denk dat je inmiddels de busreis ook hebt gemaakt?? Hopelijk is die ook goed verlopen??
    Pas goed op jezelf he!!! En keep in touch!
    Liefs, Jenneke
  12. Simon de buck:
    24 oktober 2012
    Hoi Lianne,
    Fijn van je te horen. je hebt veel indrukken opgedaan. Het is een njieuw land met veel verschillen. Erg leuk om je reisverslag te lezen. Veel succes met het vervolg. Liefs je vader.