Afgelopen week

24 februari 2014 - Tamale, Ghana

Tsja, eigenlijk is het leven voor mij hier al weer heel  normaal. Dus wat valt er nog te vertellen? Een paar bijzonderheden van afgelopen week.

Woensdag en donderdag was de dokter uit Accra in Tamale om de kinderen van het project te zien. De dokter komt 2x per jaar uit Accra en alle kinderen moeten dan naar the holy cross komen, zodat de dokter hen kan zien en advies kan geven. Er waren dit jaar veel minder mensen dan vorig jaar. Nicholas legde uit dat het Liliane fonds tot 3 jaar geleden actief was in Tamale, waardoor veel mensen geholpen konden worden. Ook van Cardis kwamen toen veel mensen om de dokter te zien. Afgehkjhjhhjjhlopen jaar is father Martin overleden door een ongeluk. Hij was de drijvende kracht achter Cardis. Nu hij er niet meer is, gebeurt er niet meer zo veel. De clienten van Cardis denken dat ze niet meer geholpen kunnen worden, omdat er geen blanke meer is.  Mede hierdoor waren er ook een aantal mensen die dringend hulp nodig hebben, maar dit zelf niet kunnen betalen en dus niet geholpen kunnen worden. Jammer om te zien dat met het overlijden van een man, alle hulp op zijn gat ligt. Tegelijkertijd ook een uitdaging om er voor te zorgen dat Friends of Kassim niet te afhankelijk is van 1 of 2 personen.

Afgelopen week was 2 dagen overal in de omtrek de pijp dicht. Dit was een groot probleem. Overal reden motorkings (motors met een soort pick-up laadbak) met daarin grote containers met water. Thuis bleek dat dit uit de rivier kwam die een eind verderop ligt. Het water leek op verdunde melk. Toen ze hier voor mij thee van wilde zetten, heb ik ze toch heel voorzichtig uitgelegd dat ik dit niet kon drinken. (Ze koken hier het water ook niet altijd goed door, dus ik vond het risico toch iets te groot). Ik heb mijn moeder toen wat zakjes water gegeven, zodat ze daar voor mij thee van kon koken.

Afgelopen weekend ben ik een weekend naar Bolga geweest. Een aantal vrijwilligers van Nurses on Tour organiseerde een Benefietparty, zodat ze nieuwe muskietennetten kunnen kopen en die uit kunnen delen. Zaterdag overdag hebben we de Tongo Hills beklommen en de shrines daar bekeken. Mensen hier geloven dat dit plekken zijn met bijzondere krachten. Het laatste stuk moest afgelegd worden zonder slippers en met ontbloot bovenlijf. Het klimmen was hier en daar een beetje lastig. Maar ik ben er gekomen. Grappig om te zien dat er dan in een bergkloof met overhangende steen een man zit tussen een heleboel pijl en bogen en een berg veren. Iedereen bij wie het had geholpen, komt zo iets  brengen.

Verder ben ik hard aan het oefenen met marcheren. 6 maart is het hier independenceday. Mijn school is uitgenodigd om te komen marcheren voor alle hoge piefen en ik mag ook mee doen. Dat vraagt nog wel wat oefening, zowel van de kinderen als van mij, maar is erg leuk om te doen. Daarover later meer.

Lots of love

1. Gert Welink:
    25 februari 2014
    Hoi Lianne
    Het is wel allemaal heftig daar .De éne belevenis is nog niet afgerond of de volgende is al weer in beeld ,al is het ook maar om een kopje thee. Kunnen we ons hier eigenlijk niet voorstellen .Veel succes daar bij je toch wel mooie werk daar in Tamala. Wij houden ons hier maar bij de ouderenzorg en ook dat geeft voldoening. Groetjes van de M.J.Philipseweg
  2. Jesse:
    25 februari 2014
    hoi zussie,
    hier gaat het de Afgehkjhjhhjjhlopen weken ook goed alleen een beetje jammer dat de vakantie voorbij is. het is goed dat de dokter is geweest maar alleen een beetje jammer dat de mensen er niks aan doen als ze het niet betalen
    veel plezier veder
    groetjes je broertje