Voor de klas...

15 november 2012 - Tamale, Ghana

Vandaag voor het eerst naar de primary school geweest. Een lerares was nog aan het reizen, dus werd ik direct voor de nurseryklas gezet. En dat was best lastig. Ze hebben hier een hele andere manier van lesgeven.

Ik vroeg aan een van de leraren of hij mij kon vertellen wat ik kon doen met de kinderen. Hij gaf aan dat ik liedjes kon zingen en het alfabeth oefenen en het tellen oefenen. Ik vroeg of dat in dagbanli moest of in Engels. Dat mocht in Engels :-). Ik kan al wel in dagbanli tot 10 tellen!!! Goed he!! :-) (Mdamn, ieje, atah, anie, anm, mjomb, mpoin, ani, awi, pia: Kunnen jullie ook oefenen ;-) )

En toen zat ik daar dus voor een klas met 18 kinderen. Het alfabeth stond op het bord en de cijfers van 1 tot 20. De kinderen de dreunde de rijtjes op, maar als ze er bij de cijfers of de letters aanwezen, wezen ze vaak andere letters aan.Ondertussen riepen de kinderen steeds "madam Lianne", gewoon omdat het kon ;-).

De leraren lopen hier met een stok rond en slaan de kinderen daarmee. Ze gaven aan dat ik dat ook moest doen. Dat heb ik vriendelijk geweigerd. Tot de pauze heb ik mij redelijk alleen gered met het opdreunen van het alfabeth en andere dingen, die ik niet verstond. Ik moet zeggen dat ik blij was dat het pauze was. In de pauze kwam de directeur. Met hem gesproken over de kinderen die speciale aandacht nodig hebben. Hij gaf aan blij te zijn met mijn bezoek aan zijn school :-). Ach ja, ik blijf blank ik de ogen van de mensen hier ;-).
Inmiddels was een andere lerares al begonnen voor mijn klas:-). Bij haar even gekeken wat zij deed. Ze zong vooral liedjes met de kinderen. En het was al snel weer pauze. De juf ging toen even slapen :-).
Na de pauze kwamen er oudere kinderen in mijn klas. Ze sloegen de kinderen steeds met een stok. Ik heb een paar keer de stok afgepakt, omdat ik er echt geen aanleiding voor zag. De kinderen hebben weer een paar keer het abc opgedreund en geteld tot 20. Daarna heb ik ze hoofd, schouders, knie en teen geleerd in Engels. Dat vonden ze erg leuk. En toen was de dag al weer om!

Ik vond het erg leuk om te doen en aan het eind van de dag had ik toch het idee dat ze al beter naar mij luisterde zonder dat ik ze sloeg dan in het begin. Dus daar ben ik wel blij mee!!

Veel liefs!!

1. Miran:
    15 november 2012
    Hee Lianne! Wat een mooi verhaal! Wat goed ook van je dat je niet mee gaat in de heersercultuur, in plaats daarvan de kinderen laat ervaren dat luisteren ze iets brengt! Heel veel plezier nog voor de klas en tot je volgende verhaaltje!! Lieve groet Miran!
  2. Ruud:
    15 november 2012
    Hoi Lianne,

Als ik nog eens ziek ben, zal ik doorgeven dat ze jou kunnen bellen.
    Ik ben wel blij dat wij ook andere dingen doen op school!

Groetjes,
    Heleen
  3. Hennie:
    16 november 2012
    Mooie verhalen Lianne, wel lastig hoor zo`n andere cultuur met stokslagen!! Maar zo te lezen vind daarin je weg wel!

groet, Hennie vl
  4. Clazien M.:
    16 november 2012
    Stokken om te slaan!!-- maak er maar een kampvuur van, fijn dat jij gewoon een "Blanke"bent.
    groetjes uit een fris Heelsum.
  5. Nelly:
    17 november 2012
    Goed gedaan Lianne, weg met die gekke stokken!!
    groetjes Nelly