Dagje met Namawu

13 november 2012 - Tamale, Ghana

Eerst zal ik jullie laten weten dat ik zondag verhuisd ben naar mijn nieuwe gastgezin. Ze hebben mijn kamer weer opgebouwd. Ik woon nu op een compound en heb een eigen hutje. Het is helemaal leuk!! Ik douche wer onder de sterretjes en ga het veld in voor de toilet. En dat bevalt mij prima!!

Gisteren een dagje met Namawu op pad geweest, was erg leuk. We zijn eerst naar een school geweest waar ik 2 dagen in de week naar toe kan. De andere 3 dagen blijf ik dan de kinderen van het Kassimproject bezoeken. Ik ben inmiddels bij 10 verschillende kinderen geweest, dus daar kan ik mijn dagen wel mee vullen.

De school is erg leuk. Het is een particuliere school en lijkt goed geregeld. Dit betekent wel dat ze geen steun krijgen van de overheid. Normaal gesproken krijgen kinderen op particuliere scholen geen eten tussen de middag. Op deze school krijgen de kinderen wel eten tussen de middag. Dus dat is wel goed. Op deze school worden ook geen kinderen geweigerd. Dat is op andere scholen wel zo. Hier zitten daardoor ook een aantal kinderen met een verstandelijke beperking. Ze willen graag dat ik daar iets mee ga doen en daar eventueel de leraren advies over ga geven. Namawu heeft er veel vertouwen in. Ik vraag mij af of ik echt iets kan betekenen. Dus dat wacht ik maar af. Ik heb in ieder geval wel zin om daar te gaan kijken en iets te gaan doen.

Daarna zijn we nog even bij haar (en mijn) zus geweest en bij de kleine. Erg leuk weer!! Namawu nam tz met baobabsoep mee en dat hebben we daarna samen gegeten. Ik kreeg een compliment voor mijn Ghanese manier van eten :-)!!

's Middags hebben we mais gewassen. Best zwaar werk. Alle Ghanezen kwamen kijken hoe die salimenga dat deed! Erg gezellig dus. Daarna moest het mais naar de maler gebracht worden. Dat was ongeveer 6 minuten lopen. Ik kreeg een bak op mijn hoofd om het daar te brengen. Best zwaar en ik had verwacht dat ik vandaag spierpijn zou hebben in mijn nek en rug, maar dat valt gelukkig mee :-).

Zoals jullie merken begin ik aardig te wennen aan het leven hier en heb ik het super naar mijn zin!!

Tzo (dag in Ghanees)

1. Ruud:
    Ha stoere nicht!
    Goed te lezen dat je het naar je zin hebt! Hier is is het heerlijk somber weer, dus een positief verhaal van jou, maakt het veel leuker!
  2. Conny:
    Hoi Lianne,
    Erg goed te lezen dat je daar veel plezier en op je plaats ben.
    We hopen dat jij daar je ervaringen uit Nederland over kan brengen op de kinderen.
    De groeten uit het koude en mistroostige Heteren
  3. Simon de buck:
    Hoi Lianne,
    Ik vind het erg leuk je reisverhalen te volgen. Goed dat je een eigen compount hebt en dat je je draai gevonden hebt. Ik wens je heel veel succes met je vervolg.
    Groetjes simon
  4. Ab:
    Hoi nichtje,
    het was even wennen kennelijk maar je hebt je draai gevonden. Leuk je verhalen te lezen en de foto's. Was de krokodil een echte? En zie je wel, Afrika is best leuk. Ze zijn echt zwart hè! Hoe is het eten, valt ook wel mee denk ik.
    Doe je best, hartelijke groeten van mij en de rest (Bep)
  5. Marianne:
    13 november 2012
    Ha Lianne, leuk om te lezen dat je je draai begint te vinden daar! inmiddels genoeg te doen. Hier gaat alles gewoon door, vanavond vergadering van de VvE. Veel groeten!
  6. Liesbeth:
    14 november 2012
    Dat klinkt allemaal leuk! Ook dat je wat op die school kan doen, en je nieuwe stekkie!

Groetjes