Een productieve werkweek

15 februari 2014 - Tamale, Ghana

Afgelopen week was een productieve week. Maandag hadden we een boardmeeting. Dit was een beetje frustrerend, omdat we allemaal dingen die we met de fieldworkers als besloten hadden, nog een keer moesten bespreken. Ik dacht dat ik de enige was die dat vervelend vond, maar later hoorde ik van de Ghanezen dat ze zich ook irriteerde. Er werd veel over gesproken, maar helaas niet tegen de vice-voorzitter. Ik heb wel gezegd dat ik vond dat ze dat moesten doen, maar dan gingen ze vechten zeiden ze, dus vonden ze van elkaar dat ze het moesten doen. En gebeurt er dus niks. NIet echt mijn manier en ik weet ook niet hoe lang ik mijn mond nog kan houden tijdens de boardmeetings.

Daarna ben ik met Nicholas een iemand geweest die mensen opleidt voor dressmaker. Hier hebben we Tani voor ingeschreven. Erg leuk om te doen. We kregen een lijst mee met dingen die aangeschaft moesten worden. Daar hebben we geld voor gegeven. De volgende dag ben ik op pad gegaan om een naaimachine te kopen :). Volgende week kan Tani beginnen met haar vocational training. Ze heeft er erg veel zin in. Ik ben benieuwd.

Woensdag ben ik naar de Yumbas school geweest. Daar zou ik proberen Sadat in te schrijven. Op de school werd mij vertelt dat hij daarvoor zelf moest komen met zijn moeder. Dus heb ik hun opgebeld om te vragen of ze naar de school konden komen. Naomi is met hun meegekomen, omdat ik er ernstig aan twijfelde of ze anders zouden komen. Sadat is nu ook ingeschreven en ook hier kregen we een lijst mee met dingen die we moesten kopen. Ook hij kan maandag beginnen op school en heeft er erg veel zin in. Leuk dat dit gelukt is. Vanuit Vrienden van Kassim in NL lag deze vraag er al vanaf oktober. Nu kan Sadat dan eindelijk naar school. Daar vroeg hij vorig jaar al steeds om.

Volgende week komt de dokter uit Accra, dus dan zijn we daar 2 dagen druk mee. Nu zijn we eerst nog druk om iedereen te vertellen dat de dokter komt. Alle verre kinderen hadden we (Nicholas, Isakuh, Naomi en ik) juist afgelopen week bezocht. Nu moeten we daar weer heen om ze uit te nodigen voor de dokter. En het is wel belangrijk dat ze komen, dus moeten ze ook echt uitgenodigd worden. Werk genoeg dus :)

Op mijn compound is het vanaf gisteren een drukte van belang. Zondag wordt de nieuwe Chief bevestigd en dat is een familielid. Dus zit de hele compound vol met vrouwen die komen koken en eten en slapen. Ik denk dat er zeker 30 vrouwen zijn met een heel stel kinderen. En ze blijven tot maandag. Dus een behoorlijke drukte. Voor mij toch even zoeken hoe dingen nu werken. Gelukkig helpen mijn zussen mij hier een beetje bij.

Warme groetjes

1. Marieke:
    16 februari 2014
    Goed werk! Geweldig om te lezen dat het gelukt is dat Sadat naar school gaat en Tani start met vocational training! Zou je samen met Naomi nog kunnen achterhalen war de reden is dat het zo lang geduurd heeft, zodat we daar iets mee kunnen in de toekomst als jullie weer weg zijn. Thanks! Enjoy! Gr. Marieke