Gezondheid tips ;)

10 februari 2014 - Tamale, Ghana

Vandaag een verhaal met wat Ghanese gezondheidwijsheden. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen ;)

Het hete seizoen is hier begonnen en dat is lichamelijk gezien behoorlijk pittig. En niet alleen ik als blanke heb daar last van, ook de Ghanezen hebben het zwaar. Zij hebben daar hun eigen middelen voor. Zo had Zuleha, mijn zusje van 9, gisteren last van haar keel. Ze moest water op het rietendak van het hutje gooien en dat weer opvangen en daarna opdrinken. De viezigheid uit het water zou er dan voor zorgen dat de pijn in haar keel verdwijnt :s. De eerste keer had het niet geholpen, dus ging ze het nog een keer doen gisterenavond. Vanmorgen was ze echt ziek en ging ze niet naar school. Het had dus niet geholpen. Ik heb ook last van mijn keel, maar ben toch niet van plan om dit middel te proberen :). Veel mensen hebben last van hun keel, longen en stem door de droge warme lucht. Ik ga er vanuit dat het vanzelf weer over gaat :).

Daarnaast heersen er waterpokken. Ook daar wordt van alles tegen geprobeerd. Suale, mijn broer van 18, heeft ook waterpokken. Hij heeft er al van alles opgesmeerd. Zonder resultaat tot nu toe. Vanmorgen leek hij een beetje op mij :). Hij had zich ingesmeerd met iets wits. Ik weet eigenlijk niet of ik al waterpokken heb gehad. Mam of pap, weten jullie dat? Ik hoop ze niet te krijgen.

Ze hebben hier wel meer voor mij vreemde dingen. Zo doen ze medicijnen door de soep voor de tz. Als ik dan vraag voor wie dat is, dan blijkt iedereen dat te eten. Het is van een boom en die verbranden ze waardoor het er uit ziet als houtskool. Dat stampen ze dan fijn en dat gooien ze dan door de soep. Ik hoef het gelukkig niet te eten. Mijn moeder vertelde mij dat ik er heel erg van naar de wc zou moeten. Nou dat moet ik nu altijd al, dus ik heb die medicijnen niet nodig ;). Ze beweren dat je er sterk van wordt. Dan blijf ik maar een slapjanus, die soep ga ik echt niet eten ;)

Toen ik afgelopen weekend met Zuleha op pad ging, had ze ook nog wat wijsheden. Als je een mobiele telefoon in je bh stopt, krijg je borstkanker. En als je Malt, een frisdrank van hier, drinkt als je zwanger bent, maakt dat je baby kapot en krijg je een miskraam.

Afgelopen week struikelde er een toerist hier. Ze brak haar pols. Dat was duidelijk te zien aan de stand van haar hand en de botten die hier en daar uitstaken. Je hoefde daar geen dokter voor te zijn om dat vast te stellen. Ze ging naar het ziekenhuis. De arts daar vertelde dat het niet gebroken was :s. Ze is toen naar een ander ziekenhuis gegaan en daar geoppereerd. Gelukkig zijn er genoeg ziekenhuizen hier ;)

Mijn moeder hier heeft gisteren laten weten dat ze zwanger is. Ze weet niet hoe lang al. Dus ik wacht het rustig af. Daar zijn ze hier niet mee bezig. Het komt als het komt.

Na al deze verhalen zal ik jullie nog even gerust stellen dat ik mij echt goed voel op het moment en geen last heb van kwaaltjes.

Veel gezondheid allemaal!!

1. Diny:
    10 februari 2014
    Hoi Lianne,

Mijn tip voor je: probeer gezond te blijven en niet te vallen :-)
    Weer een mooi verhaal om te lezen. Dingen die wij ons, met onze medische zorg, niet kunnen voorstellen.
    Het blijft mooi om zo op de hoogte te blijven van jouw wel en wee.

Lieve groet uit Renkum,
    Diny
  2. Simon de buck:
    11 februari 2014
    hoio lianne,
    volgens mij heb jioj nwaterpokken gehad hoor
    liefs mam