Weer thuis!!

7 oktober 2014 - Tamale, Ghana

Na een heerlijke vakantie, ben ik weer thuis. Wat is de volta mooi. We zijn met de ferry van Ada Foa naar Booter gevaren. Dat was een hele belevenis. De ferry zigzagde over het voltameer om hier en daar mensen op te pikken. Het leek wel een beetje op de stoptrein. Natuurlijk ging ook dit weer op zijn Ghanees, dus waren er geen mooie aanlegplekken, maar werd de ferry gewoon tegen de kleikant gevaren. Als je geluk had, was het water niet te ondiep en hoefde je niet door het water te lopen, voordat je op de boot kon komen. Erg grappig om te zien. En niemand kijkt daar hier van op en maakt zich druk om natte voeten :)

In Akosombo hebben we een bezoek gebracht aan de dam. Met mijn NLse achtergrond dacht ik dat ze deze dam gebouwd hadden om het water tegen te houden. Dit klopte echter niet. Deze dam is gebouwd om stroom mee op te wekken. 40 procent van de stroom wordt daar opgewekt. Een mooi staaltje techniek, wat ik niet verwacht had hier.

We hebben ook nog een klein beetje gewerkt tijdens onze vakantie. We waren bij Nsawam in de buurt, waar verschillende kinderen van het project naar toe gaan om te revalideren na operaties. Dus hebben we besloten om daar even een kijkje te nemen. Ook hier waren we positief verrast. Onze verwachtingen zijn aangepast aan Ghanese maatstaven. Dit leek echt heel erg westers en leek goed georganiseerd. Er waren ook nog 2 kinderen uit het project. Leuk om die ook even te zien.

Thuis werd ik enthousiast ontvangen. Dat is toch leuk thuis komen. Ik was echt impressed hoe Kudus gegroeid was in deze 2 weken. Ik herkende hem bijna niet. Hij lijkt nu een echte baby. Hij huilt meer en begint echt een dikke Ghanese baby te worden. :) Echt super leuk!!!

Gisteren hebben we ondanks dat het een holiday was in Ghana toch gewerkt. We hadden een meeting om duidelijk te krijgen hoe nu verder. Helaas is dat nog niet duidelijk geworden. Deze periode in het project is niet makkelijk. Er zijn veel nieuwe inzichten ontstaan de afgelopen periode en er moeten nu keuzes gemaakt worden over hoe verder te gaan. Hierbij staan meningen soms lijnrecht tegenover elkaar. Daarbij loop ik ook behoorlijk tegen de cultuurverschillen aan. De veldwerkers spreken zich hier nauwelijks uit over wat zij vinden of willen voor het project. Mij is uitgelegd dat dit komt omdat ze bang zijn dat het anders bij hun terug komt. Nu worden dingen wel met elkaar besproken, waardoor het in mijn beleving alleen maar meer terug komt. Ik hoop dat de komende periode duidelijkheid gaat brengen over hoe het project verder gaat. En dat de motivatie voor het werk daarmee ook weer een beetje terug komt.

Ondertussen blijf ik genieten van de tijd op de compound. Het is nu de tijd om te oogsten op de farm van mijn vader. Dus daar help ik zo nu en dan ook een handje mee. Erg leuk om te zien hoe dat hier gaat. Alles gebeurt met de hand, dus dat zorgt voor veel werk. Af en toe ga ik ook nog mee met mijn zus om yam te verkopen. Het blijft een hele uitdaging om zo'n blad met yam zonder handen op mijn hoofd te dragen.

Warme groetjes