Een babygirl!! :)

14 oktober 2014 - Tamale, Ghana

Eerst even goed nieuws vertellen!! Azara, mijn schoonzus, is bevallen van een meisje afgelopen vrijdag. Eindelijk een zwangerschap en bevalling zonder complicaties!! En wat is het een mooi kindje!! Azara is in het ziekenhuis bevallen. Aan het eind van de ochtend was ik in de buurt van het ziekenhuis en besloot ik om samen met Naomi even te kijken of Azara er nog was. Gelukkig was het een ander ziekenhuis zonder geelhemden. We konden zo de maternity ward op lopen. Daar was Azara nog niet en we werden naar de labour ward doorgestuurd. Daar lagen vrouwen op matrassen op de grond te wachten tot ze konden bevallen en andere kwamen net weer terug. Azara lag gelukkig op een bed samen met haar babygirl. Echt een heel mooi meisje en echt een opluchting voor iedereen dat deze bevalling helemaal goed is gegaan. Zaterdag zijn Azara en de baby weer naar huis gekomen. Komende vrijdag is de adory en krijgt de baby haar naam. Alles gaat goed. Ze is bijna net zo groot als Kudus.

Voor Friends of Kassim hebben we afgelopen week verschillende meetings gehad. Het wordt er voor mij nog niet duidelijker op. Maar ik heb besloten mij daar niet al te veel meer van aan te trekken. Er is een nieuwe vrijwilliger. Die ben ik nu wegwijs aan het maken in het project. En het is fijn om even ergens anders mee bezig te zijn. Verder ben ik ook bezig met praktische dingen die toch geregeld moeten worden, zoals het inschrijven van kinderen op scholen. Dat is toch weer leuk om te doen.

Wat minder prettig is, is dat de criminaliteit in Tamale op het moment erg toeneemt. Er zijn de afgelopen weken veel overvallen geweest. Daarmee neemt de veiligheid dus af en dat is niet prettig. Gelukkig zijn de hoge pieten van Tamale zich er nu wel van bewust dat ze iets moeten doen. Ik hoop dat dit ook effect zal gaan hebben. Tot 3 maanden geleden hoorde je nauwelijks over gestolen spullen of overvallen in Tamale. Het is jammer dat dit zo is toegenomen de afgelopen maanden.

Bij mijn familie is de oogst tijd aangebroken. De hele familie is nu druk met het oogsten van de mais. De maiskolfen zijn allemaal van de planten af en de bladeren zijn er allemaal van af. Nu wordt alle mais gedroogd en van de kolfen afgehaald. Dit is veel werk. Het is de voorraad voor het hele jaar, dus het is behoorlijk wat. Daarnaast verkoopt mijn moeder nu pinda’s. Ze koopt ze in de dop en verkoopt ze zonder dop. Dus ook dit is een klusje waar we veel mee bezig zijn. Een gezellige bezigheid zo met elkaar. Daarnaast gaan ook de andere dingen gewoon door, zoals yam verkopen, waterhalen ed. Ik vind het erg lekker om dit soort dingen naast het werk voor Friends of Kassim te doen. Lekker even de gedachten verzetten.

En nog even een Ghanese wijsheid:

If you think you are too small to make a difference, you haven't spend a night with a musquito.

Warme groetjes

1. Mariska:
    14 oktober 2014
    Gefeliciteerd met de kleine meid, gelukkig is alles goed gegaan. Veel plezier met de uitbreiding en geniet ervan. Veel liefs Mariska
  2. Ab:
    20 oktober 2014
    Hoi nichtje, leuk weer eens wat positiefs te lezen. Je zult het er extra druk nu meehebben. Goed dat je zo lekker bezig kunt zijn ondanks de twijfels af en toe. Gewoon doorgaan! Hartelijke groeten, ook namens Bep, uncle Ab.