Toilet nodig!!!

25 mei 2014 - Tamale, Ghana

Nee, ik ben niet op nieuw aan de diarree, gelukkig. Al is het nooit helemaal op zijn NLs hier. Maar dat is geen probleem verder. Wat wel een steeds groter probleem wordt voor mijn Ghanese familie, is dat ze geen toilet hebben. Voor de grote boodschap moeten we het veld in. Dat is niet heel hygiënisch, maar nog altijd beter dan de public toilets die ze hier in sommige dorpen gebouwd hebben. Niemand voelt zich namelijk geroepen om die schoon te houden, dus jullie kunnen je vast een voorstelling maken van hoe die er uit zien.

Nu is het grootste probleem dat de huizen waar eerst het veld was voor de grote boodschap de grond uitschieten. Het lijken wel VINEX-wijken. En dat betekent dat we steeds verder moeten lopen om een goed verborgen plekje te vinden waar we onze grote boodschap kwijt kunnen. Nu moest ik altijd al een minuut of 10 lopen en zit ik er niet op te wachten dat dit meer wordt. Voor mij is dit echter maar een tijdelijk probleem. Voor mijn familie is dit wel echt een probleem. Zij zouden graag een eigen toilet hebben. En dat is geen overbodige luxe hier.

Ik heb hier met mijn Ghanese vader overgepraat. Hij was vorig jaar al stenen aan het sparen om een toilet te bouwen. Deze stenen staan nog te wachten tot ze gebruikt worden. Helaas is de afgelopen 2 jaar de opbrengst van de farm erg tegen gevallen, waardoor het al lastig was om alle monden op de compound te voeden. Mijn moeder zorgt voor het grootste deel van de inkomsten, wat hier zeker niet normaal is. Daardoor is er dus zeker geen geld om verder te sparen voor de rest van de onderdelen die nodig zijn om een toilet te bouwen. Daarbij stijgen de prijzen hier erg hard en wordt het dus alsmaar duurder.

Ik heb gevraagd hoeveel het is om een toilet te bouwen in de hoop dat ik een steentje bij kon dragen en er dan zelf ook nog wat aan zou hebben. Helaas viel deze berekening hoger uit dan ik had verwacht (minimaal € 300,-). Daarom wil ik jullie om hulp vragen. Ik hoop dat er mensen zijn die wat geld overhebben voor de bouw van een toilet voor mijn Ghanese familie. Mocht dat zo zijn, dan zouden jullie mijn familie daar erg blij mee maken (en mij ook). Jullie kunnen het geld over maken naar de rekening van Taclla 37.33.33.900 ovv LIanne de Buck, toilet

Ik hoop dat we dit kunnen realiseren voordat het regenseizoen begin juli begint. Het zou helemaal fijn zijn als het lukt voordat mijn Ghanese moeder gaat bevallen volgende maand.

Warme groetjes

1. Rita:
    11 juni 2014
    er is een bedrag overgemaakt hoor
    succes ermee -------