Vakantie!

30 december 2023 - Tamale, Ghana

Hopelijk hebben jullie allemaal goeie kerstdagen gehad.

De afgelopen twee weken zagen er wat anders uit, doordat ik weinig op school ben geweest. En misschien zorgen de foto’s en filmpjes wel voor het beste beeld. Voor de lezers hier ook een verhaaltje.

Vorige week ben ik naar Accra geweest samen met Zuleiha om een resident permit aan te vragen. De twee weken daarvoor was ik al druk bezig geweest om alle benodigde papieren bij elkaar te krijgen. Dat was redelijk goed gelukt, waardoor het bij de immigration service redelijk vlot ging (5 uur daar geweest). Omdat ik niet wist of het in een dag zou lukken had ik de terugvlucht een paar dagen later geboekt en heb ik met Zuleiha heerlijk gerelaxed in een hotel met zwembad aan het strand. We waren allebei erg moe, dus we hebben vooral geslapen, gegeten en gezwommen. Dat was nodig en heeft me goed gedaan.
Er was op school nog geen vakantie. De leraren hebben de klas draaiende gehouden. Fijn dat dat voor een paar dagen prima kan. Jeremia wierp zich op om het management over te nemen en heeft wat gesprekken gevoerd met ouders en andere dingen geregeld. Wel allemaal op aansturen van mij. Ik had iedere dag meerdere keren telefonisch contact.

Donderdag was het “our day”, Dan komen de kinderen in hun mooie kleren naar school, krijgen ze lekker eten mee (met ei, vlees of vis) en is er soms dans of muziek. Daar wilde ik graag bij zijn en ik moest ook de leraren uitbetalen, dus hebben we de vroegste vlucht terug genomen.

De kerst heb ik nog aardig goed kunnen vieren. Het begon het weekend daarvoor met een carols night. Daar heb ik echt van genoten. Dit was van 9 verschillende gemeentes en iedere gemeente deed een bijbel lezing. Voor onze kerk werd ik bij aankomst gevraagd om die te doen.
Eerste kerstdag ben ik met Zuleiha naar Hanneke geweest. Daar was hun hele familie en dat was erg gezellig.
Tweede kerstdag heb ik s morgens na overleg met NMa en Zuleiha verschillende mensen uitgenodigd om ‘s avonds fufu te komen eten. Je hoeft dat hier niet dan te voren te plannen. Bijna iedereen is geweest. Met de voorbereidingen zijn we met de vrouwen van de compound bijna de hele dag bezig geweest. Er moest ook behoorlijk wat gekookt worden (45 personen). Maar vooral het bij elkaar vinden van alle ingrediënten kost hier veel tijd. Het was allemaal gelukt en iedereen heeft hier echt van genoten.

In de vakantie leek het mij leuk om een uitje te plannen met de familie. Er is hier een soort museum in de buurt wat hier vooral bekend staat om zijn vliegtuigen. Daar zijn we met de familie (vrouwen en kinderen) naar toe geweest. Dat soort dingen doen ze hier nooit, dus het was een hele belevenis. Alleen al bij het naar de weg lopen hadden we veel bekijks, want mensen gaan hier niet zo met elkaar op pad. Bij het museum Red clay vond iedereen het erg interessant en waren ze onder de indruk. Dit was erg leuk om te zien.

Tussen al deze activiteiten door doe ik niet zo veel. Ik merk dat de afgelopen periode intensief is geweest, dus het is lekker om even uit te rusten en bij te komen. Komende week hoop ik nog een paar dagen naar Accra te gaan om uit te rusten en mijn paspoort met resident permit op te halen. De man van de immigration zei dat ik moest bidden dat het dan klaar is. Zo niet, dan kan ik hopelijk iig wat relaxen aan het strand. Het is alleen al lekker om niet na te hoeven denken over of er stroom en water is. In het begin van de vakantie ben ik een middag bezig geweest om ruim 100 liter te halen met emmers op mijn hoofd. Ik vind het op zich leuk om te doen, maar het is ook lekker als het even niet hoeft.

Fijne jaarwisseling allemaal! (Zie ook het filmpje met kerst en nieuwjaarswensen).

Ik wens jullie allemaal een gezegend 2024!

1. Diny:
    30 december 2023
    Een heel gezond en mooi 2024 gewenst Lianne! Dat al je wensen mogen uitkomen!
    Fijn dat je even vakantie hebt kunnen vieren.
    Voor nu een lieve groet van ons.
  2. E Jansen:
    30 december 2023
    Fijne jaarwisseling voor 2024
  3. Roel en Ymkje Stutvoet:
    31 december 2023
    Zegen en alle goeds voor 2024.
  4. Ineke kalkman:
    31 december 2023
    Heel veel succes in 2024 met het vervolg.
  5. Mariska:
    2 januari 2024
    Gezegend nieuwjaar, en succes met al je plannen voor dit jaar. Groetjes van ons.
  6. Corinne:
    3 januari 2024
    Gezegend nieuwjaar.
    Wat heb je al veel bereikt in 2023.
    Ik wens je een goede voortzetting in 2024.
    Wat heerlijk dat je vakantie hebt kunnen houden en uitrusten.
  7. Conny van der Schouw:
    4 januari 2024
    Hey Lianne,
    Fijn dat je al zoveel hebt bereikt. Op naar het volgende jaar, wat dat ook weer met zich mee mag brengen...
    Wij wensen je alle goeds en in goede gezondheid!!!
    En heerlijk dat je er even tussenuit bent geweest, daar knapt een mens van op.
    Even de boel, bijna, loslaten.

Veel s6 voor het aankomende jaar,

Groetjes vanuit een nat Heteren
    Soppen in het gras, grondwater zal zeker weer op peil zijn hier