Weer begonnen…

12 januari 2024 - Tamale, Ghana

Allemaal bedankt voor de wensen, kaartjes en berichtjes. Leuk om zo een beetje contact te houden.

Na een heerlijke vakantie, zijn we afgelopen week weer begonnen.

Ondanks dat ik hier al een tijdje ben, blijven er dingen die mij verbazen. Zo dacht ik dat er na de vakantie direct weer gestart zou worden. De vakantie was maar twee weken, dus konden de lessen in mijn beleving makkelijk weer opgepakt worden. Dat bleek alleen in mijn klas zo te zijn.
Er wordt hier op dinsdag begonnen, zodat leraren op maandag kunnen voorbereiden. Ik weet niet wat die voorbereiding betekent, want ik heb niemand op school gezien. Dinsdag kwamen de eerste leraren halverwege de ochtend binnen druppelen. Na een uurtje was ook iedereen weer vertrokken. Ook de andere dagen kwamen ze af en toe even. Gedurende de week groeide het aantal kinderen dat naar school kwam. Ze vermaakten zichzelf en ging ook vroeg weer naar huis. Dat gaat hier toch allemaal net wat anders dan ik gewend ben. En ondanks dat ik het een beetje weet, zitten deze gewoontes en gebruiken zeker niet in mijn systeem en blijft het me verbazen.

Ondertussen zijn bij !nclusion de lessen gewoon weer begonnen. De eerste dag waren er 6 kinderen. Nadat ze gebeld waren, waren er de rest van de week 9 kinderen. Het is mooi om te zien dat de kinderen echt gewend zijn aan het op school zijn. Ook Suabida komt nu meer tot activiteiten. Waar ze eerder vooral achter de juffen aanliep, heeft ze deze week al verschillende dingen gedaan, zoals met de pop spelen, bouwen en dansen en zingen.
Adinan had meer moeite om weer in het ritme te komen en was meer zoekende. Het blijft lastig om hem op een goeie en positieve manier te sturen, omdat hij hier niet aan gewend is. Een flinke uitdaging dus.

Volgende week krijg ik bezoek uit NL. Daar heb ik veel zin in. Vandaag heb ik dit aan de headmaster vertelt, omdat ik inmiddels weet dat dit zo hoort. Hij gaf aan dat hij het door zou geven aan zijn teachers en de ouder vereniging. Hij zou tegen de leraren zeggen dat ze het netjes moesten maken voor het bezoek. Ik heb laten weten dat het geen officieel bezoek is. En ook dat ik het fijn vindt als de plaats netjes is, maar niet speciaal voor het bezoek. Mijn ervaring is dat leraren vroeg aanwezig zijn als ze weten dat er bezoek komt. Gelukkig is dit bij mijn leraren anders. Die zijn altijd op tijd aanwezig.

De eerste week van januari ben ik nog een keer een paar dagen naar Accra geweest met het idee dat ik dan ook mijn paspoort weer op kon halen. Helaas was dat nog niet zo. Mijn visum verloopt 23 januari, maar zo lang ik geen paspoort heb, kan ik ook niet terug. Ik ga er dus maar vanuit dat ze een resident permit af gaan geven en kom iig 23 januari nog niet terug. En zoals ook op de foto’s te zien, heb ik wel genoten van een vakantie in Accra samen met Zuleiha.

Oud en nieuw was hier ook een bijzondere belevenis. Er gebeurt hier eigenlijk weinig, behalve dat de kerken open zijn. Ze vinden het hier een christelijk feest. Ik heb dus ook oudejaarsnacht in de kerk doorgebracht. Zo gingen we dankend het oude jaar uit en biddend het nieuwe jaar in. Daarna was het feest met muziek en dans, zonder drankjes en hapjes. Net even anders dan in NL, maar wel een hele mooie ervaring. Zie ook de filmpjes en foto’s.

Ik hoop dat jullie het nieuwe jaar ook allemaal goed zijn begonnen.

Liefs Lianne

1. Jacobien:
    12 januari 2024
    Dat ziet er heerlijk uit in Accra! Hoe warm was het daar? Geweldig die kerstboom!! Met een fantastische piek! Je hebt jouw klas al goed geïnstrueerd! 👏. Succes weer tot de volgende vakantie.
  2. Gersom Veldhuizen:
    12 januari 2024
    Alle goeds voor het nieuwe jaar. Leuk om je te blijven volgen. Lieve groeten Gersom
  3. Ton van Vliet:
    14 januari 2024
    Fijn om te lezen hoe het gaat en en beetje een indruk te krijgen van het leven daar. Hopelijk gat alles goed met het visum - paspoort. Succes Lianne in 2024 en ben benieuwd naar het volgende verhaal.
  4. Corinne:
    16 januari 2024
    Zo leuk om je te volgen!
    Wat een bijzondere opstart.
    Anders dan hier hè, geen tijd om op te starten maar gewoon vol er in🤣
    En wat mooi eigenlijk: dankend en biddend het nieuwe jaar in. Kunnen wij wat van leren!
    Wat fijn dat er Nederlands bezoek komt!!.