Bezoek uit Nederland

28 januari 2024 - Tamale, Ghana

De afgelopen twee weken heb ik bezoek gehad uit Nederland. Ebertine en Johan zijn geweest met hun 4 kinderen, Sven, Liv, Ilva en Vigo. En daar heb ik echt heel erg van genoten. We hebben een goeie tijd gehad met elkaar. Het was fijn om gewoon samen te zijn.

De eerste dagen hebben we doorgebracht op en rondom de compound en het project. Het was fijn om het dagelijks leven hier te kunnen laten zien. Het was een hele ervaring voor iedereen, zowel voor de mensen op de compound als voor het bezoek.
De kinderen speelden al snel samen. Vooral kub game, tekenen, voetballen en spelen met oude fiets banden was leuk. Ondertussen kon ik bijkletsen met Ebertine.

Deze eerste dagen heb ik ook nog gewerkt op school. Het was leuk om het project te laten zien en alle positieve reacties en complimenten te horen, zowel van het bezoek uit NL als van de mensen in Ghana wanneer ze hierover vertelden aan Johan en Ebertine.
Ondertussen kwam er een nieuwe aanmelding, had ik gesprekken met ouders en liet de GES (Ghana Education Service) weten dat ze een workshop wilde komen geven. Over dit laatste werd ik begin vd week gebeld. Donderdag kwamen ze al. Dus moesten alle ouders uitgenodigd worden en de leraren van de school. De medewerkers van de GES gaven de workshop. Iedereen heeft hier veel van geleerd en was hier positief over. Doordat er nog geen officieel bericht is van de director general moest het een beetje onder tafel geregeld worden. Doordat ik de regional director ken van eerdere bezoeken, waren ze bereidt om dit risico te nemen. Erg fijn dat ook voor dit onderdeel van het project het eerste positieve resultaat geweest is. Daar kan mooi op verder gebouwd worden.

De tweede week zijn we op reis gegaan. We zijn op voor mij bekende plekken geweest. We hebben o.a. olifanten gezien in Mole, gezwommen in de waterval bij Kintampo, aapjes gevoerd bij Boabeng Fiema, door de toppen van de bomen gelopen bij Kakum, gehoord over een stukje NLse geschiedenis van de slavenhandel bij Elmina en gezwommen in de oceaan. De foto’s geven hier een beeld van. (Weinig foto’s van mezelf omdat ik de meeste foto’s heb gemaakt, maar ik was er echt bij).

Helaas ook bericht gekregen afgelopen week van het overlijden van Ans, een vriendin die ook in het tft zat. Het was fijn om dit te kunnen delen nu ik bezoek had.
Ans heeft mij 10 jaar geleden bezocht op de compound samen met Marita, waardoor ik het bij terugkomst ook op de compound kon delen. Daar werd regelmatig gevraagd hoe het met mama Ans ging.

Gisteren ben ik weer thuis gekomen op de compound. Dat was ook weer goed. De eerste tz al weer op na al het ‘luxere’ eten tijdens het reizen.

Ik heb weer wat nieuwe energie op gedaan om vol goeie moed de komende periode weer aan het werk te gaan.

1. Mariska:
    29 januari 2024
    Fijn dat er bezoek uit Nederland bij je was. Ook toen je hoorde dat Ans overleden was. Jullie hebben daardoor steun aan elkaar gehad. Veel mooie foto’s.
  2. Ton van Vliet:
    30 januari 2024
    Leuk dat je Nederlanders op bezoek hebt gehad en goed om te zien hoe er daar mee om wordt gegaan, Ook mooie natuurfoto's. Fijn om weer een verhaal te lezen, het ga je goed.
    Groeten Ton
  3. Batty:
    31 januari 2024
    Wat heerlijk om bezoek te hebben. Zo te zien hebben jullie een mooie reis gemaakt.
    Fijn dat jullie elkaar hebben kunnen steunen.
  4. Corinne:
    26 februari 2024
    Wat een mooie mensen!
    Wat een mooie natuur.
    En wat bereik je toch al veel.
    Veel sterkte met de warmte.
    Slim om een airco aan te schaffen.

Jouw reactie