Overlijdens en begrafenissen

11 februari 2024 - Tamale, Ghana

Terwijl ik aan het wachten ben tot ik aan de beurt ben om mijn emmer te vullen met water, kan ik mooi even een stukje schrijven.

De afgelopen twee weken stonden helaas in het teken van overlijdens, begrafenissen en funerals.
Het begon met de afscheidsdienst en begrafenis van Ans. Gelukkig liet het internet me niet in de steek en kon ik de hele dienst zonder haperingen volgen. Het was goed om er op deze manier toch een beetje bij te kunnen zijn.
Vervolgens was iedereen hier de hele week druk met een funeral van iemand die een jaar geleden overleden is. Wanneer dat was, kon niemand me meer vertellen. Er werd de hele week gekookt, gedrumd en gedanst. Ook waren er de hele week geweerschoten te horen. De laatste dag ben ik hier ook naar toe geweest. Toen bleek de overledene een broer van Mpaa hier.
In de week daarna kwam er bericht van twee overlijdens in het dorp. De vis/vleesverkoper is overleden. Ze was nog geen 30, denk ik en had nierproblemen. Dialyse is hier niet te doen en ook niet te betalen. De tweede was een vriend van Zuleiha van 18. Hij had hoofdpijn en is overleden.
Natuurlijk kwamen hier de nodige begroetingen bij kijken. Begraven gebeurt hier binnen een paar uur en hier zijn bij moslim begrafenissen geen vrouw aanwezig.
Hier wordt na de bijbehorende rituelen weinig meer over de overledene gesproken. Het leven gaat al snel weer zijn gewone gang. Alleen voor oudere of belangrijke mensen wordt er een jaar later nog een funeral georganiseerd. Dat is toch net even anders dan in NL.

Inmiddels heb ik hier de draad weer aardig opgepakt en ben ik weer gewend aan het leven op de compound.
Bij het project ben ik weer bezig met het regelen van de zaken en het richting geven aan het vervolg. Het lesgeven aan de kinderen is gewoon doorgegaan tijdens mijn afwezigheid, dus dat is heel fijn. Het is ook goed om nu weer met elkaar te kunnen overleggen en stappen te kunnen zetten rondom het school- en lesprogramma.

Helaas ging de pijp dicht toen ik zat te wachten. Gelukkig was ik al 3x heen en weer gelopen en heb ik dus wel een beetje water. Nu maar hopen dat de pijp snel weer open gaat. En dan het liefst op de compound, zodat ik niet het dorp in hoef voor water.
Regen wordt er de komende maanden niet verwacht, dus we zijn echt afhankelijk van wanneer de kranen weer open gaan. Iets waarvan ik nog niet snap hoe dit werkt en waarom de kranen dicht gaan.
We gaan nu het warme seizoen in. Dat is iets waar ik wel een beetje tegenop zie. Vooral omdat het dan s nachts nauwelijks afkoelt en overdag echt heel warm is. Nu weet ik dat het weer in NL heel druilerig, grijs en nat is geweest de afgelopen maanden. En dat heb ik dan weer helemaal niet gemist. Ik hoop voor jullie dat de zon zich weer wat meer gaat laten zien.

Zonnige groet vanuit Kanvilli!

1. Stephanie en Tuncay:
    11 februari 2024
    Fijn om te lezen dat het goed gaat met jou dan met alles wat jij daar aan het doen ben en ook leuk.om alles foto's en filmpjes te zien
  2. Ton van Vliet:
    12 februari 2024
    Goed om je verslag weer te lezen, groeten Ton
  3. Rita:
    13 februari 2024
    10 jaar geleden was jij mijn "lerares"
    Was er weer even terug door je nieuwe verslag
    Morgen 14 februari Valentijn
    Weet je nog het voor ons georganiseerde feestje door de kappersschool

Groetjes Rita
  4. Henk van winzum:
    19 februari 2024
    Mooi om te lezen, bijzonder
  5. Conny van der Schouw:
    20 februari 2024
    Fijn dat je tijdens het schrijven van je vorige verslag bezoek uit NL had!!!
    Nu mag je weer daar verder. Wat een rituelen, je moet het maar weten.
    Leuk om al die foto's te zien, dank voor het delen!
    S6 met je werkzaamheden,
    En hier is het soms weer aardig weer hoor, we gaan de goede kant weer op!

Groetjes vanuit Heteren
  6. Corinne:
    26 februari 2024
    Wat verdrietig van Ans, een heel verlies.
    En wat boeiend hoe de rituelen in Ghana zijn.
    Maar geen touw aan vast te knopen😅
    Respect voor jou.

Jouw reactie