Alles anders...

1 november 2012 - Tamale, Ghana

Binnenkort hoop ik wat foto's te kunnen plaatsen. Hadaman is het snoer aan het fixen. Ik hoop dat het lukt.

Het is hier echt super warm, dus ben ik maar weer het internetcafe ingevlucht. Tot nu toe de enige plek die ik heb ontdekt die echt koel is...

Echt alles is hier heel erg anders dan in NL. Soms geniet ik daar enorm van en soms heb ik behoefte aan gewone dingen. Hier even wat kleine alledaagse andere dingen, zodat jullie je er een beeld bij kunnen vormen. (pap, als je denkt dat ik in een vakantiehuis zit, mag jij die 2 weken dat je hier bent wel op mijn kamer slapen. Ga ik met mam in een hotel ;-), ben benieuwd of je er dan nog zo over denkt:-))

Water drinken: Dat doen ze hier uit zakjes. En ik moet zeggen dat het een hele kunst is om ze open te maken, zonder dat alles in mijn gezicht spuit. Je bijt er namelijk een hoekje af met je tanden en spuugt het hoekje dan gewoon op de grond. Ik begin er handigheid in te krijgen, maar het gebeurt ook nog regelmatig dat het water in mijn gezicht spuit :-). Ghanese kinderen kijken dan vaak een beetje verbaasd naar mij.

Slaaptijden: Om kwart over 6 is het helemaal donker hier en zonder electriciteit, is het dan lastig om nog wat te doen. Dus lig ik meestal nog even naar de sterren te kijken en ga dan rond 8 uur maar naar bed. De dag begint hier ook weer om half 6, omdat het dan licht is. Deze tijden zijn toch even wennen. In NL doe ik dat net iets anders :-P.

Eten: Behalve dat ze hier met de handen eten, eten ze ook vlees met bot en al op. Alles zit dus door het eten. Ik vind dat erg vervelend eten en kan daar nog niet aanwennen. Verder is bijna alles wat hier gegeten wordt zacht. Kauwen is dus meestal niet echt nodig. En alles is echt very spicy. Erg wennen dus.

Douchen: Dat wil zeggen, wassen. Eerst water scheppen in een emmer en dan naar het hok met afvoerputje en daar een beetje poedelen.

Kleding wassen: Dat heb ik gisteren voor het eerst gedaan. Mijn familieleden hebben mij er hard om uitgelachen. Ik deed het helemaal verkeerd vonden ze. Dus heeft mijn moeder het voor gedaan. Daarna deed ik het nog niet goed. Maar ik vond het wel goed genoeg. Ze spoelen het zeep er hier niet uit. Best raar. Straks eens kijken hoe mijn gewassen kleding er uit ziet :-).

Vandaag heb ik alleen op de fiets 2 kinderen bezocht. De eerste kon ik makkelijk vinden. Best goed, vond ikzelf! :-) Bij de tweede was ik in de goede straat, maar herkende ik het huis niet meer. Dus heb ik het gevraagd. Deze Ghanezen wisten het ook niet. Dus heb ik mijn baas gebeld en hem uit laten leggen aan de Ghanezen waar ik zijn moest. En zo kwam ik er toch :-)!!

Zo zijn jullie allemaal weer op de hoogte van wat ik allemaal uitspook!

Liefs uit Ghana!!

1. Jenneke:
    O nee, ben je TomTom vergeten ofzo? :-p
    Leuk joh, al die verschillen. Ik hou ervan... Zolang ik gewoon lekker in het koude en natte Berkel mag blijven :-)
    Dat eten... Botten eten, dat kan toch niet goed zijn??
    O, je bent online! Ik kom eraan !!!
  2. Conny:
    Hoi Lianne,

Hoop dat je snel ook de foto's kunt laten zien, we zijn heel nieuwsgierig naar de plaatjes. Zie je daar al rond toeren op je fiets!
    Mazzel dat je nog wel iemand om raad kon vragen, is eens wat anders dan in de sneeuw een sauna zoeken...
    Nou hier treedt de herfst nu echt in, dus geniet jij daar maar van de zon.
    Ook groetjes van m'n vader hij kijkt even mee over m'n schouder.
    Tot een volgende keer,
    Conny
  3. Hettie:
    Hallo Lianne

Wat leuk al je verhalen uit Ghana. Het leven is daar heel anders. Wel heel erg interessant, maar ook heel erg wennen. Maar ik denk dat je de tempo van de Ghanezen wel over zult nemen, anders is het denk ik niet vol te houden .
    Geniet van je werk en je gastgezin en alles wat je meemaakt.

Dank je wel voor je verhalen.
    Lianne het ga je goed in Ghana.

Hartelijke Groeten
    Hettie.
  4. Joline:
    2 november 2012
    Wat een verhalen Lianne! Echt een hele andere wereld.. Kan me voorstellen dat het echt wennen is, en dat je qua gevoel steeds heen en weer wordt geslingerd tussen genieten en het vertrouwde van thuis missen.
    Fijn dat je nu bij een gastgezin zit. Zijn het aardige mensen? Het klinkt aardig primitief, net wat je wilde ;)
    Blijf ons zo op de hoogte houden, vind ik in ieder geval erg leuk! Heel veel succes en als je je even iets minder fijn voelt, weet dan dat veel mensen in NL aan je denken!
    Groetjes, Joline