Brand in het dorp

30 januari 2013 - Tamale, Ghana

Even een klein verhaaltje tussendoor.

Gisterenavond kwam mijn schoonzus de compound op rennen en zei praatte heel opgewonden in Dagbanli. Ik verstond daar niks van, maar dat er iets niet goed was, was ook mij wel duidelijk. Direct pakten mijn zussen emmers en begonnen deze te vullen met water. Er was brand in het dorp. Dus ik heb ook mijn emmer gepakt en deze gevuld en ben achter mijn nichtje aan gerend. Het was verder dan ik verwacht had. Ik denk dat we wel een minuut of 10 hebben gerend met die emmer. Zij zette hem op haar hoofd. Ik ben helaas nog niet zo geoefend dat ik ook kan rennen met een emmer water op mijn hoofd :-(. Dus ik rende er mee in mijn handen over een stoffig, zanderig paadje op mijn slippers in het donker. Dus het viel niet mee. Maar gelukkig dook mijn nichtje van 12 naast mij op zonder emmer. En heb ik mijn emmer op haar hoofd gezet. Zij is er een stuk handiger in. Het hele dorp liep uit. Ik vond het heel indrukwekkend om te zien hoe van alle zandpaadjes rijen met vrouwen met wat op hun hoofd kwamen aangerend. Het vuur was daardoor snel geblust! Ik vond het een hele ervaring en heb er nu dus nog een beroep bij, brandweervrouw. Al denk ik niet dat ik daar echt goed in ben ;-).

Tot het volgende avontuur!!!

1. Jesse:
    30 januari 2013
    Ik wist al dat je ervaring had met branden maar nu heb je nog meer ervaring gelukkig weet je nu hoe het moet
    Xxxxxxx je broertje
  2. Jenneke:
    30 januari 2013
    Nou zeg, wat een belevenissen allemaal weer!
    Deze dan wat minder... :-(
    Hopelijk viel de schade ook mee???
    Liefs, Jenneke
  3. Eric:
    31 januari 2013
    Ey Lianne
    Ik was een tijdje niet meer geweest dus moest ff een hoop lezen inhalen haha.
    Ik zie dat je inmiddels behoorlijk kan multitasken en allround straks terug komt, van alle markten thuis zeg, brandweervrouw, dokterassistent en noem maar op. Veel plezier nog in Ghana en geniet er ook lekker van.
    gr Eric
  4. Gert Welink:
    11 februari 2013
    Hallo Lianna

We genieten hier van je spannende verhalen.
    Het is toch steeds weer boeiend hoe jij daar je dag besteed.
    We wensen je nog een hele goeie en gezegende tijd daar,

Groetjes van ons 2.