De dokter is er!

26 januari 2013 - Tamale, Ghana

Hallo allemaal

Het is weer even geleden, dus de hoogste tijd voor een nieuw verslag over mijn belevenissen hier. Ik ben erg druk geweest. Jaja dat kan hier ook nog :)

De dokter kwam vanuit Accra voor het Kassimproject. Hij komt 2x per jaar. Alle families moest verteld worden dat hij kwam. Daar gaan ze hiervoor bij alle gezinnen langs, dus dat is een hele klus. Ik ben 1 dag meegeweest met Nicholas achter op de motor om het te vertellen.

De dokter kwam 2 dagen. Ik was er rond 8 uur. De dokter begon om 9 uur. Toen ik er om 8 uur kwam, was het al een enorme drukte. Later hoorde ik dat sommige mensen er al vanaf 5 uur zaten, zodat ze als een van de eerste aan de beurt zouden zijn. Later bleek dat de mensen die later kwamen die dag niet meer geholpen konden worden. Toen begreep ik dus ook waarom al die mensen er al zo vroeg zaten.

Zelf heb ik niet heel veel gedaan. Behalve dan natuurlijk socializen met alle families. Dat wil zeggen, het begroetingsritueel door lopen. Deseba, antwoord naa, Tumasum, antwoord naa, Abira, antwoord gwombienne. Als er wel iets is wordt het niet gezegd hier, dus gaat alles automatisch goed als je er naar vraagt hier. Verder mocht ik het verhaal dat de dokter in de dossiers schreef overschrijven voor de administratie van Kassim. Toch waren het lange dagen. Aan het eind van de 2de dag gingen we met het hele team uiteten. Daar zat ik dan als blanke vrouw tussen 7 Ghanese mannen. Grappige is hier dat eten, alleen eten is en dat er tijdens het eten weinig gepraat wordt. Toch grappig om mee te mogen eten! :)

Bij mijn familie heb ik het nog steeds heel goed. Ik veeg, als ik op tijd op ben gestaan, de compound. Soms alleen, soms met een van mijn zussen. Dan heb ik toch het idee dat ik een bijdrage lever aan het werken op de compound.

Verder begin ik jullie in NL toch wel een beetje te missen en heb ik veel zin om iedereen weer te zien. Misschien is het een idee als jullie hier langs komen :).

Ik ga hier nog even verder met socializen en genieten van de laatste weken hier!!

Dikke knuffel!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ab:
    26 januari 2013
    hoi lianne, leuk weer wat te lezen over je belevenissen. Van je vader enthousiaste verhalen gehoord over hun reis naar jou toe. hij vindt vliegen nu zelfs leuk. leuk dat je als een soort doktersassistente mocht optreden.
    wij zijn uiteraard ook nieuwsgierig naar je verhalen straks thuis. het gaat al opschieten.

groetjes van bep en mij (ab).
  2. Evelien:
    26 januari 2013
    Hoi Lianne,

Het is weer super om te kunnen lezen wat je zoal aan het doen bent. Wat een multi talent. Fysiotherapeut, lerares rekenen, reisleider (voor je ouders) en nu doktersassisente. tja wat moet je gaan doen als je weer terug bent?

groet,
    Evelien
  3. Joline:
    27 januari 2013
    Hoi collega!! Wat een grappig verhaal weer! Dat je iedereen langs moet gaan om te vertellen dat de dokter komt... hier zouden we een mailtje sturen voor zoiets. En ik vraag me af hoe ik het voor me moet zien dat je de 'compound veegt'? Bestaat de compound niet gewoon helemaal uit zand? En verplaats je dat zand dan ofzo? haha :) Succes en plezier nog daar!! Groetjes, Joline
  4. Conny:
    28 januari 2013
    Hoi Lianne,

Nou van die vroege hulp zal je zus vast niet zovaak plezier hebben. Of lukt het je daar wel om vroeg op te staan? Ha, ha,... je komt als een heel ander mens terug in Nederland. Vroeg op, je stoepje vegen en allerlei andere banen??? Je houd ons in spanning. Leuk om al die foto's te bewonderen, die geven een heel mooi beeld van wat jij zoal meemaakt en waar jij je bevind. Wat zul je dat straks weer missen, in ons koude kikkerlandje.
    Vandaag trouwens een hele mooie dag, de sneeuw is bijna weg (dat mis je dan, geen ruitenwisservloeistof nodig enzo!!!). Geen engeltjes in de sneeuw...
    Morgen veel regen voorspeld. Wordt ook vanzelf weer anders.
    Groetjes van ons 3 tjes uit Heteren. (Onze cowboy, heeft mooi weer gehad, en haalt nu natte voeten in Australië).