En toen werd het donker op Goede vrijdag

19 april 2014 - Tamale, Ghana

’s Middags was ik op weg naar huis, toen ik een paar honderd meter verderop niks meer zag, alleen maar een bruin rode kleur. Binnen 5 minuten stond ik er midden in en was er weinig anders te zien dan rood zand om mij heen. Het werd echt opeens donker, terwijl een paar minuten daarvoor de zon nog had geschenen. En stond ik dus opeens midden in een zandstorm. Er was echt overal zand. Snel ben ik een taxi ingevlucht, want wat was het stoffig overal. Al snel was ik op de plaats van bestemming, dus moest ik ook de taxi weer uit. Echt overal zat zand en stof. Na een ongeveer 15 minuten ging de ergste wind liggen en begon het te regenen. Volgens de Ghanezen was dat beter dan de wind en kon ik door de regen wel naar huis fietsen. Dus dat heb ik gedaan. Behoorlijk nat kwam ik thuis aan. Daar was het een ravage, want het nieuwe dak was van mijn moeder haar hut gewaaid. Dus overal lag riet. Mijn broers en zussen waren al bezig met opruimen. Ik heb ook maar gelijk mijn handen uit de mouwen gestoken. Gelukkig leggen ze hier de nieuwe daken gewoon over de oude heen, dus heeft mijn moeder haar hut nog wel het oude dak.

Door de wind en de regen was het wel lekker afgekoeld en heb ik genoten van een heerlijk koele avond.

Fijne Paasdagen!!

1. Diny:
    19 april 2014
    Mooie Paasdagen gewenst, Lianne!
  2. Hans en nelleke:
    19 april 2014
    Ha Lianne,
    Leuk om je verhalen te lezen, een heel andere wereld. Je moet er zijn om het te begrijpen denk ik.
    Het leek me wel een beetje angstig dat het donker werd op Goede Vrijdag, wel een bijzondere ervaring, zeker op die dag.
    Mooi dat je je die gehandicapte kinderen en hun ouders zo helpt, zodat de kinderen vooruitgaan en de ouders beter met ze om leren gaan. We hebben veel respect voor je.
    We wensen je een heel goede Pasen toe en horen graag hoe je het feest in Ghana beleeft.
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag aanstaande maandag, vreemd om het zo ver weg te vieren. Een heel fijne dag toegewenst.
    We denken aan je en bedenk dat God altijd dichtbij je is.
    Liefs Hans en Nelleke
  3. Mariska:
    20 april 2014
    Hoi Lianne,
    Dat is dan zand happen, het zand zit dan overal. Dan lijkt goede vrijdag echt letterlijk. Weer een ervaring rijker. Veel liefs en toch nog goede paasdagen. Mariska
  4. Bep Verschoor:
    21 april 2014
    Hoi Lianne,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wordt dat ook nog gevierd of doet men niet aan verjaardagen in Ghana? Leuk om je verhalen te lezen. Het is af en toe ook wel heftig. Ik hoop dat je het volhoudt. Het lijkt me af en toe heel erg moeilijk. Je ervaart nu dat wij hier wel in een heel luxueuze situatie verkeren. We wensen je heel veel sterkte toe bij je werk.
    Hartelijke groet ook van Ab,
    Bep
  5. Rita:
    21 april 2014
    Lieve Lianne

na het bellen moest ik even huilen , mis jullie echt heel diep van binnen geloof ik toch heel erg Vooral om Pamela te horen ---
    ik volg je blogs en ben bij je in gedachten , elke dag

liefs uit Middelburg
    Rita