Paasverjaardag

22 april 2014 - Tamale, Ghana

Allemaal heel erg bedankt voor alle lieve reacties, wensen en kadootjes via mail, reisblog, facebook, kaartjes en telefoon. Super leuk om te merken dat er nog zo veel mensen aan mijn verjaardag denken, zelfs nu ik zo ver weg zit!

Toen ik afgelopen week mensen uitnodigde voor mijn verjaardag op 2de Paasdag werd mij vertelt dat dan ook de Paaspicknick is en dat ik die echt niet mocht missen. Dus heb ik zaterdagavond besloten om zondag mijn verjaardag te vieren.

Op eerste Paasdag ben ik eerst naar de kerk geweest. Helaas viel dit een beetje tegen, omdat ze een schreeuwerige spreker hadden uitgenodigd. Ze schreeuwen hier dan zo hard dat het voor mij niet meer te verstaan is. Toen alle belangrijke gasten werden aangekondigd, kwamen ze ook op eens naar mij toe met de vraag wie ik was. Beetje jammer, want zo belangrijk ben ik niet.

Na de dienst ben ik met mijn schoonzus naar de markt gegaan om inkopen te doen voor mijn verjaardagsmenu. Het zou koeienvlees, fufu en lightsoep worden. Nadat we bij verschillende kramen alles bij elkaar hadden gesprokkeld, begonnen we thuis direct met koken. Ik heb samen met mijn schoonzus het vlees gesneden. Dat wil zeggen dat ik het een beetje uit elkaar trok en zij het kon snijden. Voor de fufu hadden mijn moeder en Sala inmiddels de jam geschild en opgezet. En nadat het vlees gekookt was, kon de soep hiervan gemaakt worden.

Tegen die tijd kwam mijn eerste visite de compound op druppelen. Iedereen was laat, omdat ze bang waren dat het zou gaan regenen. Het druppelde een beetje en ik vond het heerlijk weer. De Ghanezen dachten daar duidelijk anders over :) en wilde onder het afdakje zitten. Voordat de jam gestampt werd, deelde mijn moeder stukjes uit als soort van voorafje ;).

Tegen de tijd dat het eten klaar was, was het ook weer droog en konden we voor mijn hut zitten om te eten. Ik vond het erg gezellig en het eten was erg lekker. De soep kwam zelfs in de buurt bij de NLse tomatensoep van thuis en oma (maar dan wel met ietsiepietsie meer peper). Ik heb er heerlijk van genoten en ook de Ghanezen lieten weten dat het erg lekker was. Dus dat had mijn schoonzus goed gedaan!! Het was echt Ghanees-Nederlandse verjaardag!!

Maandagmiddag was de Paaspicknick. Dit had wel iets weg van Koninginnedag, maar dan zonder de rommelmarkt. De sfeer was leuk. We kwamen Christy, een lerares van Yumba, tegen. Zij nodigde ons uit om te komen picknicken met haar. We kregen tubani, en jolofrijst. Het was erg gezellig. Verder wat rondgelopen en mensen gegroet.

's Avonds was mijn verjaardagsmenu tz met grandnutsoep en een stukje hanenpoot. Ik krijg bijna nooit vlees, dus dat was erg lekker. Volgens mijn zusje had mijn vader dat voor mijn verjaardag gedaan :). Erg lief!!

Ik heb dus hele leuke paasverjaardagsdagen gehad. Ik hoop jullie ook!!

Warme knuffel!!

1. Hennie:
    22 april 2014
    Wat een prachtige feestjurk heb je aan!!!
  2. Conny:
    24 april 2014
    Je ziet er echt op z'n paasbest uit! En wat zit je haar leuk, naar de kapper geweest?
    Heb je inmiddels je vlees voor de komende periode weer binnen, blijft toch allemaal wel heel erg apart, proef de smaak van jou heerlijke warme maaltijd nog, komt zo weer boven. Zou best wel even om het hoekje willen kijken bij jou. Hier hebben we schitterend weer gehad, droog, en de gebeden worden verhoord, want het regent goed, vanmiddag en vanavond. Dus tuinlui zijn weer een beetje tevreden.
    Het gaat je goed, tot een volgende keer, groetjes vanuit Heteren. XXX