Hard gewerkt voor Friends of Kassim

30 april 2014 - Tamale, Ghana

Ja ja, dat kan hier ook nog. Na een heerlijk lang paasverjaardagsweekend, gingen we dinsdag weer aan de slag. Ten minst voor Friends of Kassim, Yumba is nu 3 weken dicht voor vakantie. Voor de meeting hadden we niet veel punten, dus waren we snel klaar. Daarom hebben we Isakuh gevraagd om ons nog een paar compounds van kinderen te laten zien, die we nog niet gezien hadden. Hij heeft ons nog 3 kinderen laten zien. Daarna hebben we er zelf nog 3 bezocht. Het was niet zo super warm. Nog steeds wel een graad of 35 denk ik, maar toch merkte ik dat ik een stuk actiever kon zijn, dan wanneer het rond de 40 graden is. Toch fijn om te merken dat ik niet echt lui ben geworden, maar het echt aan de warmte ligt ;)

’s Avonds heeft Naomi bij mij thuis petepete gegeten. Iets dat ik erg lekker vind en dat je nergens op straat kunt kopen. Het lijkt een beetje op een stoofschotel, maar dan zonder vlees maar met yam. Ik had tegen mijn moeder gezegd dat Naomi dat graag wilde proeven en maandag zei mijn moeder dat Naomi dinsdag moest komen eten. Daarna heeft ze ook bij mij geslapen. Leuk om te laten zien hoe ik leef.

Woensdag hebben we Fataw mee genomen naar town om schoenen te kopen. Hij loopt nu best goed. De grond hier is erg heet en er ligt van alles, dus vonden we het nodig dat hij schoenen zou krijgen. Fataw heeft het lopen lang vol gehouden en keek echt zijn ogen uit. En wat waren wij trots toen hij op zijn nieuwe schoenen door town liep. Uiteindelijk werd hij moe en heb ik hem op mijn rug genomen en zijn we wat gaan eten en drinken. Fataw viel in slaap en ook wij waren moe van dit uitstapje. Dus hebben we Fataw bij Naomi op haar rug gebonden en hebben hem terug gebracht naar huis.

We hadden hier 3 fysiotherapeuten op de kop getikt en gevraagd of ze een dag met ons mee wilden naar wat kinderen om ons te adviseren. Dit was erg leerzaam en nuttig. We hebben verschillende kinderen bezocht en zij hebben nog wat tips gegeven. Ze zeiden dat we al goed bezig waren, wat toch leuk is om te horen. Maar ze hebben ons ook zeker nog wat dingen kunnen leren.
Ook vrijdag weer een aantal kinderen bezocht en kennisgemaakt met een nieuw meisje. Blanke zijn nog wel een beetje spannend, maar dat gaat vast snel goed komen.

Zaterdagochtend  ben ik met Nicholas op pad geweest. Hij had vertelt over een blinde jonge man die in zijn laatste jaar op school zit. Hij werd gesponsord door Cardis, maar door de dood van father Martin ligt dit een beetje op zijn gat. De man was bij veel verschillende mensen en instanties langs geweest om geld te vragen, zodat hij zijn studie af kan maken. Dit was niet gelukt. Hij moest nu binnen een week het geld hebben om zijn studie te kunnen vervolgen. Anders zou hij uitgeschreven worden. Naomi en ik hebben toen besloten dat we van ons sponsorgeld hem zouden helpen. Hij had het geld snel nodig, dus hebben we dat zaterdag gelijk gebracht. De boodschap die ik aan alle gulle gevers moest overbrengen is: God bless you all!! Thank you all!!

Na een verder rustig weekend ook maandag weer een aantal kinderen bezocht. Het blijft mooi om bij sommige kinderen de snelle vooruitgang te zien. Zoals bij Mufiz. Hij was niet op school vandaag omdat hij ziek was. Ik heb hem daarom sinds lange tijd weer laten kleuren. Waar hij vorig jaar nog moeite had om ook maar iets op papier te krijgen, kon hij nu aardig gecontroleerd een plaatje in kleuren. Erg goed om te zien :).

Maandagavond hebben Pamela en ik onze ouders mee uit eten genomen. Dat hadden ze nog nooit gedaan en was erg leuk. Ik had gevraagd of het kon om mijn vader en moeder allebei mee te nemen. Ik weet dat de manier waarop man en vrouw hier met elkaar omgaan, erg anders is dan in NL. Mijn broers hebben dit aan hun gevraagd en dit was geen probleem. Vandaag gingen we lopend naar het restaurant en er werd van alles gezegd. Suale was mee om te vertalen, dus vroeg ik hem wat er allemaal gezegd werd. Toen vertelde hij dat het hier niet normaal is dat een oudere man en vrouw samen ergens naar toe gaan, dus dat ze uitgelachen werden om die reden. Voor mij echt heel vreemd, maar wel dubbel zo leuk dat ze ondanks dat ze wisten dat dit zou gebeuren, besloten hadden om samen mee te gaan. Ze hebben er echt van genoten. En natuurlijk ging al het eten dat over was mee naar huis in een plasticzak voor de andere kinderen. Het vlees heeft mijn moeder allemaal zelf opgegeten :) en gelijk heeft ze. Haha.

Dinsdag ging de meeting helaas niet door en toen begon het op eens te regenen. En dat duurde bijna de hele dag. Het leek NL wel. En is het de ene dag te warm om veel kinderen te bezoeken, nu was het te nat om veel kinderen te bezoeken. De straten zijn dan ook echt uitgestorven. Ik was aan de andere kant van town, dus tegen de tijd dat ik thuis kwam, was ik helemaal doorweekt. Toch een beetje een NLs gevoel. Alleen was het hier gelukkig niet zo koud.

Nu ga ik bijna op vakantie. Nog 2 daagjes werken en dan heerlijk genieten van zon, zee en strand. Daar heb ik echt heel erg veel zin in. Ik ga met Pamela, Naomi en 2 vriendinnen van Naomi die over zijn uit NL, reizen langs de kust. Heerlijk aan het strand liggen, andere dingen zien en relaxen. :D

Dus tot na de vakantie allemaal!! Dan zal ik jullie weer op de hoogte brengen van al mijn belevenissen aan het strand.

1. Liesbeth:
    30 april 2014
    He Lianne, wat doe je toch goed werk daar! Geniet van je vakantie!
    Grtjs Liesbeth
  2. Mariska:
    30 april 2014
    Wij wensen jouw en je vrindinnen een goede vakantie toe, geniet ervan. Groetjes uit Renkum, Mariska