Op de fiets...

9 november 2012 - Tamale, Ghana

Iedere dag fiets ik wat af hier en er is op de fiets heel wat te beleven. Ik zal jullie een stukje meenemen onderweg. Het hobbelt hier heel erg dus wel goed vasthouden! ;-) Er zijn hier veel zandwegen waar ik over heen fiets en daar zitten behoorlijk wat hobbels in. Daarnaast hebben ze er ook drempels ingelegd :-). Volgens mij is dat echt niet nodig. In de geasfalteerde wegen zitten ook gehoorlijk wat gaten. Dus slinger ik op de fiets zoveel mogelijk om de gaten heen en dat valt niet altijd mee :-P. Soms zijn er dan wat hindernissen te nemen, zoals een waterstroompje of wat zandzakken in water (zie ook de eerdere foto's van bij mijn gastgezin).

Net als ik dan het idee heb dat ik als een echte Ghanees rond fiets, kon ik langs een schoolklas met pubers. Een van de jongens wenkt dat ik moet stoppen. Ik blijf hier een bezienswaardigheid :-o. Na de nodige begroetingen "Deseba", "Naa", "How are you?" I'm fine, enzovoorts, kan ik dan mijn weg weer vervolgen.

Een stukje verder staat er een groep kleine kinderen. In koor roepen ze "Saleminga, hello, saleminga". Ja, ik vind mijzelf al heel bruin, maar hier blijf ik toch een witte :-(. Ik zwaai en zeg gedag terug en fiets ondertussen verder.

Dan zie ik een kind van een jaar of 3 en het kind ziet mij ook. Bang rent het kind heel hard het huis in, ondertussen angstig omkijkend of dat witte monster haar niet volgt :-(.

Daarnaast loopt er hier van alles langs de weg, qua beesten. Daar zal ik jullie later over vertellen.

Dan ook nog even het laatste nieuws over mijn verblijfplaats. Ik ben gisteren naar mijn nieuwe hostfamily gebracht. Het is een heel modern huis met alles er op en er aan. En dat was toch niet wat ik in gedachten had bij een verblijf in Ghana. Dat heb ik aangegeven en nu ga ik waarschijnlijk morgen weer verhuizen. Nu naar het gastgezin waar ik eerst naar toe zou gaan. Mijn kamer is weer opgebouwd. Dus dat is fijn. Nu hopen dat het niet al te lang duurt voor ze de kamer verder hebben geprepared voor mij. En dat ik daar dan de rest van mijn verblijf in Ghana kan blijven wonen. Ik ben dat verhuizen wel zat namelijk ;-). Ik ben in NL nog niet zo veel verhuisd als hier!

Tot de volgende keer!!

1. Eline:
    9 november 2012
    Leuk zo'n fietsritje! Hebben wij onze beweging ook weer gehad:p
    Fijn dat je weer kan verhuizen en hopen dat dit is wat je verwacht! Ik denk trouwens dat je beter in Ghana zo vaak kan verhuizen dan in Nederland, je hebt daar een stuk minder spullen om te verhuizen:p Maar zou fijn zijn als dit de laatste keer wordt.
    Succes! Liefs Eline
  2. Jenneke:
    9 november 2012
    Het is ook nooit goed hè? :-P
    Ik zou het wel weten en zou lekker luxe blijven zitten. Dat primitieve gewoon van een afstandje bekijken :-). Dapper hoor, dat je dan toch weer voor primitief kiest!
    Hopelijk is het de laatste keer!
    Ik zal eens kijken voor foto's. We zijn net terug van vakantie dus vandaar nu pas een reactie. We zijn in Zaanse Schans geweest en daar moest ik aan je denken! Niet vanwege de hitte, enge beesten of het primitieve leven maar.... Toz en Pijke waren daar een bezienswaardigheid omdat ze er zo lekker hollands uitzien denk ik! Ze zijn wel drie keer op de foto gezet door buitenlanders :-).
    Succes maar weer met verhuizen! Liefs, Jen
  3. Jesse:
    11 november 2012
    yo
    wel knap dat je in NL maar 1 keer bent verhuisd en daar al ongeveer 5 keer maar ja als het niet naar je zin is dan is dit beter want anders ben je daar en dan is het niet leuk en dat moet niet dus ik vind het goed dat je het hebt aangegeven
    xxxxxxxxxxx je broertje