Firefestival

28 november 2012 - Tamale, Ghana

Deseba!!

Ik ben er weer. Na 2 nachten in het ziekenhuis, nu weer een nacht thuis geslapen. Ik had een darminfectie en ben nu met een dubbele antibioticakuur weer thuis. Ik ben nog wel erg moe en een beetje suf en verder wel oke. De ziekenhuiskamer was wel even relax. Ik had airco, ven en een eigen badkamer met wc en douche!! :-) Maar ik ben toch blij dat ik weer thuis ben. Mijn linkerhand is nog wat dik van het infuus en daar kan ik nog niet alles mee. Maar ik mag mijn linkerhand hier toch niet echt gebruiken, dus dat is geen probleem :-).

Zaterdagavond was het firefestival. Iedereen op mijn compound was erg opgewonden 's avonds en ik werd steeds nieuwsgieriger. Op een gegeven moment was het zover... We gingen naar de chiefpalace. Dat klinkt groter als dat het is, hoor! Gewoon een compound met lemenhutjes :-). Daar begon het hele feest. Ik kreeg een rietenkruis voordat we weggingen met de mededeling "that's your own" en ik moest hem vooral niet uit mijn handen laten jatten. Ondertussen werd ik steeds nieuwsgieriger...

Bij de chiefpalace werd het langzaam steeds drukker. In de verte hoorde ik al drum, geschreeuw en geknal. In het donker zag ik allemaal fakkels aankomen. De mensen die ze vast houden zie je hier niet in het donker :-). Toen ze wat rondjes om het chiefpalace gedaan hadden, werd er een vuurtje gemaakt om de rietenfakkels aan te steken. Dat was het startsein om de fakkels te volgen. Mijn zusje hield mij goed vast en zei gelukkig dat ik mijn fakkel niet hoefde aan te steken. Ik hou nog steeds niet echt van vuur :-p. Met haar andere hand hielp mijn zus, Salamatu, mijn andere zusje goed vast. Het was echt super druk.

In optocht vertrokken we. Er werd onderweg gedanst, drumt, gefloten en gezongen "jojojojo". Erg leuk om te zien. Ook liepen er mannen met messen en geweren. Met de geweren werd af en toe geschoten in de lucht en met de messen werden mensen bang gemaakt. Ondertussen brandde de fakkels nog steeds. Mijn zusje vond dat ik hem ook even aan moest doen voor de foto. Dus dat gedaan. Daarna maakte ze hem gelukkig gelijk weer uit.

Na ik denk zo 3 kwartier lopen en dansen, kwamen we bij een bos. Daar werd een boom in brand gestoken en namen mensen takken mee van de bomen. De rietenfakkels werden daar achtergelaten en al zingend met de takken in de hand, begon de terug weg. Erg leuk om mee te maken!!

Ik heb aan verschillende mensen gevraagd wat er gevierd werd. De meeste mensen konden hier geen antwoord opgeven. Uiteindelijk vertelde Jamal, de directeur van de school, dat er verschillende verhalen zijn. Een heeft te maken met het verhaal over Noach en de Ark en een over een chief die zijn zoon kwijt was. Het ligt er dus maar net aan wat je gelooft hier, maar je kan het in ieder geval allemaal vieren :-).

Terwijl ik dit schrijf staat hier een kerstboom met knipperende gekleurde lichtjes en hangen de kerstballen aan het plafond. Toch raar met dit warme weer! Klopt niet helemaal met mijn beeld van de kerst ;-).

Veel plezier met Sinterklaas. Vertel hem maar dat hij mijn pakjes hier kan brengen ;-). Ik heb trouwens de eerste kaartjes ontvangen. Erg leuk!! Bedankt!!!

Groetjes!!

En vergeet de foto's niet te bekijken!!! Ik heb een rondleiding gegeven op mijn compound. Bekijk hiervoor het filmpje!!

1. Edith:
    28 november 2012
    Fijn om te lezen dat je niet al te lang in het ziekenhuis hebt hoeven zijn! kan een douche en airco lekker zijn, maar kan mij voorstellen dat je blij bent om weer thuis te zijn! Succes met het werken en genieten van Ghana!
    Hier gaat alles gewoon door! (we pakken zo her en der een setje en laten er nu twee onder ons......er zit meer in....)

Tot het volgende reisvehaal!
    xx Ediht
  2. Hennie:
    Hey Lianne,

Wat gaaf om je verhalen te lezen en vooral het filmpje te bekijken. Hierdoor krijg ik toch meer een idee van hoe je daar leeft! Doet me weer helemaal denken aan mijn tijd in tanzania en kenia!
    Ik hoop dat je snel opknapt door je kuur en je darmen een beetje gaan wennen aan het totaal ander leef en eet patroon dan ons luxe nederland...
    Maar geniet van alles om je heen, tijd gaat snel!!!
  3. Clemens en annemieke:
    He Lianne!!

Heavy joh, om zo in Ghana in een ziekenhuis te belanden! Maar fijn dat het weer wat beter gaat!

Groetjes
  4. Nely van Binsbergen:
    29 november 2012
    Complimenten zoals jij je reisblog hebt opgezet maar ook consequent bijhoudt. Het is zo leuk om op deze manier een beetje mee te genieten van jouw ervaringen daar. Alles gelezen hebbende begrijp ik dat je je daar al heel aardig thuisvoelt. Gelukkig. Jammer dat je even in het ziekenhuis bent beland maar gelukkig is ook dat weer achter de rug. We missen je wel hoor, ik was gisteravond alweer om 22.40 uur thuis na de training. Nou meid, geniet met volle teugen van alles wat daar op je pad komt. Ik hoef je niet te vragen om ons op de hoogte te houden want dat doe je sowieso wel. Hartelijk groet en een fijne decembermaand, dan komen je ouders toch?? Groetjes en veel liefs en een dikke knuf. xxxx
  5. Lidy Robbers:
    2 december 2012
    het Lianne fijn om te horen , dat je al snel uit het ziekenhuis was. Leuk om je belevenissen te volgen en niet te vergeten de mooie foto's . hier koud we hebben gisteren Sint gevierd nu op na de kerst Groetjes. Lidy
  6. Mark:
    7 januari 2013
    hey Lianne fijn dat je het zo fijn hebt daar en ook super leuke foto,s net een beetje als in Zuid-Afrika waar ik dan ben geweest
    hoe vind je het zelf gaan daar ?
    hier gaat het wel goed met mij en ik moet deze week afscheid nemen van Tim die volgende week naar zijn nieuwe groep gaat, wel heel erg jammer he.
    en op school gaat het ook goed ik heb ook een fijn oud en nieuw gehad thuis en ik was ook lekker twee weken thuis.
    Katrijn heeft inmiddels een nieuwe baan als juffrouw.
    en van Elise had ik een kerstkaartje gekregen en die komt in het voorjaar nog een keer langs.
    en hele hele hele lieve Lianne ik mis je super erg dus kom maar snel weer terug naar de groep als invaller op Alpha maar ik hoorden dat je nog drie weken langer bleef lianne dat moet je gewoon lekker doen want het is daar super leuk natuurlijk. En het is daar super mooi weer he.
    mis je mij ook ?
    in ieder geval heel veel groetjes van Mark op Alpha

ps : maak nog veel foto,s en stuur mij ook maar een e-mail.
  7. Mark:
    7 januari 2013
    hey lianne ik ga misschien nog naar Parijs dit jaar super leuk he . met een vriendin van mijn moeder en ook met mijn moeder.
    namelijk met de zelfde als waarmee ik naar loden ging.
    veel groetjes van mark