Gewoon, maar toch bijzonder

17 december 2012 - Tamale, Ghana

Goedemorgen allemaal!!!

Afgelopen week was een voor Ghana normale week. Ik zal jullie laten meegenieten van de hier normale, maar toch bijzondere dingen.

Afgelopen week heb ik weer een paar keer een wasje gedraaid. Met de hand dan natuurlijk :-). Afgelopen week toen ik op een dag veel was had (soms spaar ik het op :-(, maar dat is niet echt een goed idee), kwam mijn zusje, Zulaha, mee helpen. Hierdoor werd het erg gezellig. Ze is 8 en zat ondertussen gezellig tegen me te kletsen en te zingen. Erg leuk!!! En zo leek het ook best snel te gaan. Hoewel we denk ik wel ruim anderhalf uur bezig zijn geweest.

Toen ik afgelopen week 's middags thuis kwam, wilden mijn moeder en zusjes net met rijst naar de maler gaan. Ze vroegen of ik mee ging. Ik kreeg ook een emmer met rijst en een doek en daar liep ik dan als Ghanees met een emmer rijst op mijn hoofd. Ik had nog wel mijn handen nodig om hem ook op mijn hoofd te houden. Ik vroeg aan mijn zus hoe ze dat deed zonder handen. En zo ontstond de draag-wat-op-je-hoofd-zonder-handen-les :-). Toen we terug kwamen gaf ze mij een emmer vol met water. Water klotst heel erg, dus dat was niet echt een succes. Daarom kreeg ik een grote bak met wat losse spullen, zoals slippers enzo. Daar kon ik mooi mee oefenen. Ik kan al stukjes zonder handen en oefen regelmatig een stukje. Eergisteren gingen mijn zusjes opnieuw met rijst naar de maler en ben ik weer meegeweest. Sommige stukjes kon ik de rijst op mijn hoofd houden zonder mijn handen te gebruiken :-)!!! Mijn zus denkt dat ik het over 2 weken kan. Ik denk dat ik wat langer nodig heb.

Gisteren aten we tz. Ik vind dat erg lekker en eet gezellig mee met mijn zussen met mijn handen uit de schaal. Het is wel een beetje een kliederboel. Ik ben daar niet de enige in. Ook mijn zussen knoeien veel tijdens het eten, maar daar let niemand hier op. Het valt ook niet mee om soep met je handen te eten. Probeer maar eens ;-).

Allemaal succes met de laatste loodjes voor de vakantie!!!

1. Ab:
    17 december 2012
    Hoi Lianne, leuk weer wat te lezen over je avonturen en je bezigheden.
    De foto's herinneren ons erg aan ons bezoek aan Rwanda en Burundi. Dat wildzwijn, dat is toch een lelijkerd, wij hadden toen een mannetje voor de auto, brrrrrr. De antilopes zijn eigenlijk de mooiste dieren, vind ik.
    Stoer, dat oefenen met de emmer op je hoofd. Kun je ook nog wat meer vertellen over waarmee je echt bezig bent? Voldoet het aan je verwachtingen hierover? Wij zijn benieuwd.

H.gr. Ab (en Bep)
  2. Lidy Robbers:
    17 december 2012
    Hoi Lianne wat leuk om te lezen over je avonturen .
    Volgens mijn ben je al helemaal opgenomen in het gezin ,en voel jij je er helemaal thuis.
    Op het workhome zijn we volop met de kerst viering bezig.
    Ik wenst je prettige kerstdagen
    Groetjes en een dikke knuffel . Lidy
  3. Hennie:
    19 december 2012
    Hoi Lianne,
    Een hele fijne tijd met je ouders en fijne kerstdagen met zijn allen!!
    Het blijft leuk om je verhalen te lezen, dus ga vooral door dan kan ik lekker meegenieten!!!
    Hennie