Ticket omgeboekt

21 december 2012 - Tamale, Ghana

Afgelopen week heb ik de knoop doorgehakt en mijn ticket omgeboekt. Ik kom nu 3 weken later terug :-). Hebben jullie nog wat langer rust ;-).

Volgende week komen mijn ouders en heb ik 2 weken vakantie!! We gaan dan nadat mijn ouders Tamale hebben gezien, reizen door Ghana.

Nu ik mijn ticket heb omgeboekt heb ik daarna nog 6 weken om echt te kunnen werken. Ik weet inmiddels een beetje hoe het werkt hier en hoop daarom in die 6 weken echt nog wat te kunnen doen. Bij het Kassimproject wil ik mij naast het bezoeken van de kinderen gaan richten op een betere informatie overdracht naar nieuwe vrijwilligers. Nu is de praktijk dat iedere vrijwilliger zelf opnieuw het wiel uitvindt en dat is toch jammer. Het moet natuurlijk ook hier passen in de cultuur, dus ik weet nog niet of het gaat lukken. Het is iig een leuke uitdaging!!

Op de school zal ik mij gaan richten op de kinderen met een beperking en op de rekenlessen. Rekenen is hier erg moeilijk voor zowel de kinderen als de leraren, dus misschien kan ik daar wat lessen in geven. Ook dat moet passen binnen de methodes hier, dus zal nog wel lastig zijn. Maar alle beetjes helpen :-).

Afgelopen week hadden de kinderen examens, een soort toetsweek. De juf van groep 3 en 4 zat rekenen na te kijken. De kinderen hadden dit met potlood gemaakt. Ik zag haar de antwoorden uitgummen en daarna de goede antwoorden invullen. Daarna keek ze het na en zette ze allemaal vinkjes dat ze het goed hadden gedaan. Ik was echt super verbaasd en moest er ook erg om lachen. Toen ik de juf vroeg waarom ze dat deed, kreeg ik alleen als antwoord dat ze het niet goed hadden gedaan. Ik kreeg niet duidelijk waarom ze het dan niet gewoon fout rekende :-). Toen ik het er later met Namawu over had, vond zij het ook niet normaal. Dus blijkbaar gaat het niet altijd zo, gelukkig.

Met het Kassimproject zijn we afgelopen woensdag wezen zwemmen. Ik had S meegenomen. Een jongen van 14 die niet kan lopen en praten. Vanaf de taxi en naar de taxi toe, moest ik hem op mijn rug dragen. We waren vroeg (rond half 11) en we moesten eerst wachten tot het zwembad schoon gemaakt was. Dat gaat hier in het Ghanese tempo :-). Wachten ben ik inmiddels gewend, dus ondertussen wat met een bal gespeeld met de kinderen. Het zwemmen vond S erg leuk. Hij was heel erg aan het spartelen en druk aan het bewegen. Hij had duidelijk veel lol! Erg leuk dus!

Allemaal hele fijne feestdagen!!!!

1. An:
    21 december 2012
    Hey Lianne,
    wel beetje balen dat je later terugkomt dan gepland ivm volleybal, ik vind een beetje concurrentie best leuk hoor! Maar ik snap heel goed waarom je langer wil blijven. Als je er dan toch bent, wil je ook een beetje verschil maken. Leuk dat je wat wil opzetten voor de volgende vrijwilligers zodat zij sneller aan de slag kunnen gaan met het 'echte' werk en wat handvaten krijgen van degenen die al eerder geweest zijn. Succes daarmee.
    Veel plezier met je ouders en fijne vakantie!!
    Groetjes, An
  2. Joline:
    21 december 2012
    Heeey Lianne!
    Fijn dat je het daar nog steeds zo naar je zin hebt! Voelt vast super dat je langer kunt blijven en zo te horen heb je nog heel wat plannen. Fijne feestdagen, die zullen vast bijzonder zijn daar!
    Lieve groetjes, Joline
  3. Hans en nelleke:
    Hoi Lianne,
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt in Ghana. Wat een bijzondere belevenissen, een heel ander leven dan hier. En je blijft nog langer. dat lesgeven lukt je toch maar, leuk. Gaat dat in het Engels? begrijpen die jonge kinderen je wel? ook wel handen en voetenwerk zeker.
    Jouw familie is groter geworden,bijzonder. je komt toch nog wel terug?
    veel plezier in de vakantie met je ouders, dat gaat vast leuk worden.
  4. Hans en nelleke:
    23 december 2012
    Fijne feestdagen en een mooi en gelukkig 2013.
    Liefs, Hans en nelleke
  5. Clazien M.:
    Lianne,
    wens je prettige feestdagen toe , begrijp dat je gezelschap krijgt, geniet ervan en tot volgend jaar!!