Hoera, de toilet is klaar!!! :D

23 juni 2014 - Tamale, Ghana

Met het regenseizoen voor de deur was het belangrijk om niet te lang te wachten met het bouwen van de toilet. Dus heb ik er op vertrouwd dat er genoeg geld binnen zou komen en heb ik ze vast laten beginnen met bouwen.

Ondanks dat ik hier nu alles bij elkaar bijna een jaar ben, blijf ik soms verbaasd over hoe anders dingen hier gaan. Ik blijf toch echt NLs denken. Eerst probeerde ik er achter te komen hoeveel het in totaal ongeveer zou kosten om een toilet te bouwen. Niemand kon mij ook maar enige inschatting geven of ze moesten het de bouwer vragen. Dus werd de bouwer uitgenodigd. Ik had gezegd dat ik hier niet bij wilde zijn, want zodra mensen hier een wit gezicht zien, gaan de prijzen omhoog. Mijn vader en Suale kwamen er blijkbaar niet uit, dus werd ik er toch bij gehaald. Het gesprek ging tot mijn verbazing opeens over 2 wc’s. Waardoor de prijzen dus ook verdubbelde. En ik durfde er toch niet op te ver trouwen dat ik zo veel geld bij elkaar zou krijgen. Voor mij voelde het ook wel een beetje of ik een vinger gaf en ze mijn hele hand probeerde te nemen. Dus heb ik ze duidelijk gemaakt dat ik 1 wc wilde betalen en dat ik dacht dat mannen en vrouwen best op dezelfde wc konden poepen. Uiteindelijk kwam de man uit op een bedrag van 1500 Cedi. Later bleek dat hij daarbij het dak en wat andere dingen waar andere mensen voor gevraagd moesten worden niet mee had gerekend en kwam het bedrag op 1640 Cedi uit wat neer komt op ruim 400 Euro. Er waren mensen die zeiden dat deze prijs veel te hoog was. Dus heb ik een tweede berekening laten maken door iemand anders. Hier is dat niet gebruikelijk. Ik had de indruk dat mijn vader hier niet echt blij mee was, maar dat is nooit uitgesproken. Uiteindelijk bleek dat de prijs wel redelijk was en om geen onenigheid in het dorp ter veroorzaken, heb ik toen mijn vader gevraagd de bouwer uit het dorp te vragen om te starten.

Met mijn broers had ik afgesproken dat zij het gat zouden graven. Dat zou zeker 800 Cedi schelen en zo leverden zij ook een bijdrage aan de toilet. Daarvoor had ik al flinke discussies gehad met Mohammed, omdat het voor mij onbegrijpelijk is dat hij wel een tv en stereo heeft, maar geen geld voor een wc. Hij legde mij toen uit dat als hij zou sparen familie hem constant om geld zou vragen, waardoor hij het geld dan aan andere dingen kwijt zou zijn. Uiteindelijk had hij mij overtuigd en hebben we dus afgesproken dat hij met zijn broers het graven van het gat zou doen. Hij is timmerman dus kan ook daken maken. Dus ook dat heeft hij voor zijn rekening genomen.

Dat graven was een heel karwei. Ze hebben een gat van 2 meter diep en 3 bij 2 meter breed uitgegraven. Halverwege stuitte ze op steen en rots. Dus dit moest los gemaakt worden en kon daarna pas worden weggeschept. Dit losmaken kostte veel kracht en er is zelfs een ijzeren houweel gebroken.

Toen het gat groot genoeg was, is al het materiaal gekocht. Cement, zeezand, grover zand. Er kwam iemand om stenen te maken en het ijzerwerk in het beton. Nu was alles klaar om te beginnen. Eerst werd de vloer gestort. Dit beton werd met de hand gemaakt daarvoor. De dag daarna kon de muur gebouwd worden. Nu zag je de wc groeien. Leuk om te zien. Op de muur kwam de vloer van beton met een gat erin. Vervolgens werd de muur gebouwd en afgewerkt. Ik had voorgesteld om een wc te maken waar je op kan zitten. Ik heb hier al vaker zo’n hurk wc gezien, maar die zijn vaak vies. Dit vond mijn familie een goed idee. Dus hebben ze een emmer gekocht. Daar de bodem uitgehaald en die in een blokbeton gestort. Nu moest alleen nog aan iedereen vertelt worden dat ze op de wc moesten gaan zitten, want anders zouden ze er op klimmen en er alsnog een hurk wc van maken. Dat zou toch jammer zijn. Ten slotte heeft Mohammed het dak en de deur gemaakt. Ik hoopte dat de wc snel geopend kon worden, maar de bouwer moest nog langs komen volgens mijn vader. Uiteindelijk was de wc al 6 dagen klaar in mijn ogen, voordat we hem dan eindelijk officieel in gebruik konden nemen. Oma heeft de wc officieel geopend door een lintje door te knippen :D.

Dit was precies op tijd gebeurt, want in de week daarna hebben we een aantal flinke regenbuien gehad. Wat een verschil maakt het in comfort en hygiëne om een wc te hebben bij de compound. Iedereen is er zichtbaar blij mee en de wc wordt goed gebruikt.

De eerste keer dat ik ging was toch de zitting nat. Hier maken ze zichzelf schoon met water. Nu heb ik een wc rol neer gezet en heb ik geen natte zitting meer gehad. En daar ben ik dan weer heel blij mee.

Heel erg  bedankt aan alle gulle gevers!!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rita:
    23 juni 2014
    Graag gedaan
    ( ben trots op je )
  2. Mariska:
    23 juni 2014
    Net voor het regen seizoen klaar. En graag gedaan ik had weer een doel om voor te lopen.