Kookles

3 november 2014 - Tamale, Ghana

Nadat Marita en Ans weer vertrokken waren, ben ik weer aan het werk gegaan. Dinsdag hadden we een meeting, waarin het er op leek dat Nicholas toch nog wel het een en ander met ons op papier wil gaan zetten de komende weken. Ik ben erg benieuwd hoe ver we nog komen om alles op papier te zetten en in hoeverre Nicholas echt open staat voor onze ideeen. Gelukkig heb ik nu weinig verwachtingen meer, dus alles wat we nog kunnen doen is mooi meegenomen.

De leraren en nurses zijn aan het staken. Er lopen geen troepen Ghanesen door de straten of zo, maar ze komen gewoon niet werken. Voor mij lijkt het een beetje op een extra vakantie voor de leraren. De leerlingen zijn hier niet echt blij mee. Ze willen liever gewoon naar school dan thuis te zitten. Als het goed is gaan de leraren deze week weer beginnen met werken. Maar misschien nemen ze de rest van de week nog wel vrij...

Zondag hebben Naomi en ik nadat we naar de kerk waren geweest, kookles gehad van Maaike's gastmoeder. Zij is een lerares koken op een soort mbo hier in Tamale. Wij wilden wel graag bepaalde gerechten leren koken. Voordeel nu is dat er ook gewoon op gas gekookt werd. We hebben gezien hoe we redred met fried plantain kunnen maken. Een van de meer geliefde Ghanese gerechten bij reizigers. En het zou natuurlijk geen echt Ghanees gerecht zijn zonder olie. Maaike's moeder zei dat ze een klein beetje olie in de pan deed. In NL zou dat een eetlepel zijn. Hier is dat ongeveer 3 groten mokken met olie... Als ik weer in NL ben, kan ik jullie dit nu ook een keer laten proeven :). Volgende keer gaan we jolof rice leren maken.

Donderdag gaan we als het goed is broodjes kroket eten voor Naomi haar verjaardag. Er is hier een chef van een duur hotel die zegt dat hij ze kan maken. We hebben ze afgelopen week besteld en als het goed is kunnen we ze donderdag dus gaan eten. Lekker!!!! Ik ben benieuwd of ze een beetje lijken op de NLse kroketten. Dat horen jullie de volgende keer.

Vanavond is het firefestival. Ik ben erg benieuwd! Ook daar horen jullie in een volgende blog meer over.

Dus tot volgende keer!!

Liefs uit Kanvilli

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Marieke:
    3 november 2014
    Hoi Lianne, hopelijk kunnen jullie samen met Nicholas nog aan slde slag om het eea op papier te zetten! Fijn dat er weer een opening is iig, nu hopen dat het Ghanese tempo niet teveel roet in het eten gooit zo tegen het einde van jullie periode vrijwilligerswerk! Suc6!! Geniet vd kroket (hopelijk dan ). Gr Marieke
  2. Mariska:
    3 november 2014
    Wij zijn benieuwd naar je ghanese kookkunst en veel succes met Nicholas hopend dat er nog wat op papier komt voordat je daar vertrekt. Groetjes Mariska
  3. Hennie:
    3 november 2014
    Heel veel plezier vanavond met het firefestival en als je weer in Nederland bent hou ik me aanbevolen om redred met fried plantain te komen eten...

Meis geniet van je laatste weken, wat gaat de tijd snel voorbij en het zou een mooie afsluiter zijn als Nicholas samen met jullie alles op papier krijgt!!

Liefs, Hennie
  4. Jenneke:
    4 november 2014
    Tsja, genoeg gegadigden dus voor je kookkunsten. Ik zeg, Ghanees avondje? :-)
    Ik hoop ook dat de krokketten ergens op lijken... hoewel... misschien besluit je dan om niet meer terug te komen?? :-P Wij hebben in Thailand kroketten gegeten maar die haalden het in ieder geval niet bij de Nederlandse, ik heb dus goede hoop dat het jou ook zo zal vergaan :-)
    Ik liep nog een blog achter! Wat leuk, dat uitje naar het vliegveld! Voor hen maar ook voor jou lijkt me, om hen zo te zien genieten van zoiets best wel kleins.
    Pas goed op jezelf oké?!
    Liefs, Jen
  5. Ans:
    5 november 2014
    Goed te lezen dat Nickolaas weer verder wil met jullie ideeën. Wil je Naomi van mij feliciteren, en geniet van jullie kroketten.
    Denk nog eens aan ons als jullie genieten van jullie smoothie
    Ik heb het fotoboekje binnen, wil je mij een postadres mailen.
    In dit koude kikkerlandje denk/praat ik nog vaak over jou warme Ghana

PS het familie uitje naar het vliegveld was voor ons ook een hele belevenis, zoals de rest van ons verblijf, ronduit fantastisch.
    gr. Ans