Laatste week in Tamale

8 december 2014 - Tamale, Ghana

Dan nog gauw even een laatste berichtje vanuit Tamale. Mijn koffers zijn gepakt en op de meeste plekken heb ik al gedag gezegd. Vanavond ga ik nog een keer op de compound eten en daarna afscheid nemen. Dat zal wel lastig zijn. Hoewel ze hier soms ook gewoon "doei" zeggen en dat is het dan.

Na al het gedoe met babies hier het afgelopen jaar, was het toch nog niet genoeg geweest blijkbaar en kwamen er afgelopen week nog 2 baby problemen langs :(. Wat gaat het in NL dan toch vaak goed met babies. Afgelopen week hoorden we dat mr Zack, een collega, zijn vrouw ging bevallen. 2 dagen voor de keizersnee kwamen ze er achter dat het een 2ling was. Dat checken ze hier blijkbaar niet vantevoren. Daar was ik op zich niet zo verbaasd over. Op de derde dag gingen Naomi en ik naar het ziekenhuis op kraamvisite. We wilden toch de babies nog wel even zien voordat we naar huis gingen. In het ziekenhuis bleek dat het met 1 van de 2 niet goed ging. Hij at niet en had een hele opgezette buik. De moeder vertelde dat de baby nog helemaal niet gepoept had en dat de dokters niet serieus waren. Uiteindelijk hebben we met wat druk toch een dokter gesproken. Zijn advies: de baby forceren om te drinken en medicijnen om de stoelgang op gang te brengen. Wij waren er niet echt gerust op. Aan het eind van de middag werden we gebeld dat ze er achter waren gekomen dat het jongetje geen anus heeft. En dat ontdekken ze dan dus pas 3 dagen later. Toen Naomi 's avonds nog even langs ging, bleek er nog niks gedaan te zijn. De verpleegkundige die aanwezig was, vond niet dat hij iets hoefde te doen, omdat hij het niet ontdekt had... Inmiddels is de moeder met haar zus en de 2 babies in Kumasi. Dit is een busrit van minimaal 6 uur. Gelukkig zijn ze goed aangekomen. Nu gaan ze onderzoeken wat ze kunnen doen. De gezondheidszorg hier blijft frustrerend!!

Op de compound gaat het niet zo goed met oma. De reden die hier genoemd wordt is dat ze niet van rood houdt. Ze vinden dat hier een hele legitieme reden om iemand te slaan. Ik vind het maar vreemd en snap er weinig van.

Het afscheid is tot nu toe allemaal goed verlopen. Ik kijk er naar uit om iedereen in NL weer te zien. Maar eerst nog lekker een weekje reizen!

Warme groeten vanuit Tamale en tot volgende week!!

1. Edith:
    8 december 2014
    Hey Lianne..geniet van je laatste werk in ghana...een hele goede terugreis..ik zie/soek je dan weer hier in nederland! Tot gauw! Xx
  2. Jenneke:
    8 december 2014
    Gek weggaan zo lijkt me...
    Hoop dat je je laatste weekje nog lekker kunt relaxen!
    Tot daarna.....!!
  3. Ria:
    8 december 2014
    Hallo Lianne nog een fijne week daar en dan een goede reis naar huis. Heerlijk met de feestdagen weer bij je ouders.
    Tot gauw in het kerkje op de heuvel.
    Groeten van Ruud en Ria
  4. Mariska:
    8 december 2014
    Veel plezier de laatste week, en tot gauw, veel liefs Mariska
  5. Rita:
    8 december 2014
    goede reis terug en nog een fijne vakantie
    dikke kus voor Naomi
    ( en jou natuurlijk )

Rita
  6. Conny:
    Hoi Lianne,
    Ook daar weer loslaten, lastig om zo weg te gaan met de wetenschap dat hier zulk soort zaken gelukkig heel anders gaan. En andere dingen zijn daar weer fijner en beter. Geniet nog van een weekje relaxen en warmte.
    Hoop je weer snel te zien in het Nederlandse.
    Hele goede reis,
    Groetjes vanuit Heteren, Conny