Rijst slaan

3 december 2014 - Tamale, Ghana

Afgelopen weekend werd er rijst geslagen op de farm van mijn vader. Toen de kerkdienst afgelopen was, ben ik ook naar de farm gegaan om te helpen. Ik had nog geen idee wat ik kon verwachten. Ik kreeg een lange tak, die ongeveer net zo lang was als ik. Die moest ik met een draai met mijn hand achter mijn hoofd slingeren. Daarna moest ik hem naar voren slaan op de rijststengels. Op deze manier werd de rijst uit de aren geslagen. Dit zakte naar de grond, waar ze een soort zelf gemaakt zeil hadden gelegd. De stengels werden dan weg gehaald en er werd een nieuwe berg neergelegd. Midden in de zon, was dit geen makkelijk karwei. Toch vond ik het wel erg gezellig om het zo met zijn allen te doen. Ik ben ongeveer 2 uur op de farm geweest. Blijkbaar heb ik spieren gebruikt die ik niet vaak gebruik, want ik voelde mijn onderrug goed de volgende dag. Bij navraag bleek ook de rest van de familie daar last van te hebben. Om er een beeld bij te krijgen, kan je de foto's bekijken.

In de kerk werden afgelopen zondag de verjaardagen gevierd en het was een soort dankdag. Iedereen mocht naar voren komen om iemand te bedanken. Daarna werden alle verjaardagen van het afgelopen jaar gevierd. Per kwartaal werden de jarigen naar voren geroepen. Er werd een fles champagne geopend en iedereen kreeg een klein glaasje. Ondertussen werd er "happy birthday" gezongen. Erg grappig om te zien.

Zaterdag hadden we een demonstratie van de cooking bag (http://www.new-cooking-bag.com) op de compound. Ik had geen idee hoeveel mensen ik kon verwachten. Mijn moeder en zussen zeiden dat ze mensen hadden uitgenodigd. Uiteindelijk waren er ongeveer 15 vrouwen. Ze waren wel onder de indruk, maar hadden helaas geen geld om een cooking bag te kopen. Vandaag hebben we een zelfde demonstratie gehad bij Friends of Kassim. De opkomst was verrassend goed. Van de 25 uitgenodigde ouders, waren er 22. Nicholas heeft een praatje gehouden over het vervolg van het project en de ouders hebben gezien hoe de cooking bag werkt. We hebben een eigen bijdrage gevraagd aan alle ouders en de rest is gesponsord. Dit is echt iets waar ouders veel aan kunnen hebben als ze het gaan gebruiken. Ik hoop dat ze dat ook gaan doen.

Dan is inmiddels de laatste week in Tamale aangebroken. Ik heb al bij veel mensen gedag gezegd. Aan het eind is er altijd meer dat nog moet gebeuren dan ik denk. Nu heb ik daar lekker de tijd voor. Het gedag zeggen, gaat tot nu toe vrij makkelijk. Dus dat is fijn.

Tot gauw allemaal!!

Warme groetjes uit Tamale!!

1. Diny:
    Hoi Lianne,
    Ja, dan gaat het ineens toch nog weer snel hè?
    Sterkte gewenst met afscheid nemen en een veilige thuisreis.
    "Koude" groetjes uit Renkum,
    Diny
  2. Conny:
    Hoi Lianne,
    Ja, voor je het weet ben je weer in het koude kikkerlandje, -2, en gevoelstemperatuur, nou daar hebben we het even niet over. Dus geniet maar lekker van de warmte, en neem maar wat mee voor ons hier. Wens je veel sterkte met je laatste loodjes van alles. Zal heel dubbel zijn.
    Hele goede reis als ik je niet meer spreek/ lees.
    Lieve groetjes vanuit een warm huis, in Heteren,
    Conny
  3. Mariska:
    3 december 2014
    Hoi Lianne, afscheid nemen doet pijn maar je wordt hier weer warm onthaalt. Veel sterkt met afscheid nemen en een goede terug reis. Veel liefs Mariska
  4. Marita:
    5 december 2014
    Ha Lianne, zo aan het eind nog veel beleefd en gedaan! Leuk dat het andere zwembad geopend was. En tja, Ghanezen en zwemmen is een wat ingewikkelde combinatie hebben we gezien :=)
    De cookingbag is wel een fantastisch initiatief, ben heel benieuwd hoe de vrouwen het oppakken.
    Heel veel groetjes voor iedereen op de compound, veel high fives voor de kids.
    En jij veel sterkte met afscheid nemen én vakantie vieren!!!!
    groetjes Marita
  5. Ebertine:
    6 december 2014
    Hoi Lianne,
    Heel veel sterkte met afronden en afscheid nemen. Een heel goede reis terug.
    Ik ga jouw verhalen missen.
    Groeten,
    Ebertine
  6. Corrie Steenbergen:
    8 december 2014
    Dag Liaane

Ik vond je blogs via google. Ga ze nog lezen. We hebben elkaar ontmoet in HiH. Samen met Hennie. You remember? Ik zit al weer 3 weken in Nederland. Jij binnenkort ook he?
    Succes me 're-integreren' en met solliciteren.
    Groet

Corrie