De laatste werkdagen...

20 februari 2013 - Tamale, Ghana

Inmiddels ben ik begonnen met afscheid nemen bij kinderen en gezinnen van het Kassimproject. Toch raar om daar niet meer terug te komen.

Veel van de (groot)ouders zijn inmiddels met hun verkoop begonnen. Erg leuk om te zien dat ze direct zo actief het geld gebruiken om een zaakje te beginnen. Vanmorgen was ik bij M. Zijn opa zorgt voor hem en Nicolas had vertelt dat hij brandhout wilde gaan verkopen. Nu had hij zoveel geld gekregen dat hij veranderd is van gedachten en snoep is gaan verkopen. Erg leuk om te zien dat hij er al zat met zijn tafel vol met snoep toen ik daar vanmorgen kwam. Hij was er echt heel blij mee en kan nu beter in het onderhoud van M voorzien.

Ook ben ik vanmorgen bij T geweest. Haar oma liet ook enthousiast zien dat ze houtskool gekocht had en vertelde dat ze voor de ene hoeveelheid 50 pesoa vraagt en voor de andere 30. Goed om te zien dat het geld goed besteedt wordt.

Afgelopen week toen ik bij F was, liet zijn moeder zien wat ze gekocht had. Grappig dat we elkaar soms goed begrijpen, zonder dat we elkaars taal verstaan. Nu maar hopen dat F minder vaak alleen op de compound hoeft te zijn, omdat zijn moeder spullen vanaf de compound kan verkopen.

Ook op de school wordt het materiaal actief gebruikt. Vooral een juf probeert alles eerst zelf uit en gebruikt het dan in de klas. Erg leuk om te zien. Een andere juf wil het materiaal ook gebruiken, maar weet duidelijk nog niet zo goed hoe ze dit kan doen. Hopelijk helpen ze elkaar een beetje. Daarbij is er een andere vrijwilliger die mij op gaat volgen op de school, dus kan zij ze ook helpen om het materiaal goed te gebruiken. Vooral in de nurseryclass (kleuters) is er een groot verschil te zien. Erg leuk!!

Op de school is er ook een kleine verandering te zien wbt het slaan van de kinderen. Het slaan is nu een gespreksonderwerp tussen de leraren. Wanneer ik er ben, wordt er minder geslagen. Ik weet niet hoe het is als ik er niet bij ben, maar het is in ieder geval vast wat. Een van de andere leraren vindt het slaan ook niet leuk en maakt nu steeds foto's met haar mobiel als er geslagen wordt. Die laat ze dan aan mij zien. Haha. Er wordt iig over gesproken.

Zie ook de foto's om een beeld te krijgen van de verkoop en de school!!!

Tot over 2 weken!!!

Liefs uit Tamale

1. Jaron:
    Heey zus,

Goed bezig daar! Leuk dat je werk zoveel vruchten afwerpt. Nu maar hopen dat ze het vol houden. Succes met afscheid nemen en tot over een paar weken.

Liefs, Jaron.
  2. Liesbeth:
    20 februari 2013
    Mooi Lianne wat je daar allemaal gedaan hebt! Geniet van je tijd daar nog!
    Grtjs!
  3. Conny:
    20 februari 2013
    Goed te lezen dat het zo goed loopt, dat je verschil merkt! Moet toch wel heeeeel errg goed voelen! Heel veel sterkte met je laatste loodjes en met het weer loslaten van de gezinnen.
    Geniet nog van je verblijf en tot over een paar weken.

Groetjes Arend, Karen en Conny
  4. Edith:
    21 februari 2013
    Fijn voor je om te merken dat je verschil hebt gemaakt,, LIanne! Nu de laatste lootjes komende weken.....zal raar zijn om afscheid te nemen van je familie daar! Je familie hier zal zeker blij zijn om je te zien! Ik zie je gauw!

liefs Edith
  5. Peter Ijkhout:
    21 februari 2013
    Hoi, Lianne
    ziet er goed uit alle werzaamheden en nog met mooie en veel belovende resultaten ook, super! ik begrijp dat je de laatste lootjes an het doen bent.
    het is mooi wat foto's te zien van wat je allemaal meemaakt.

ik wilde je laten weten dat Riek vorige week 14 feb is overleden

Ik hoop je snel weer te zien
    groeten Peter IJkhout
  6. Edith:
    26 februari 2013
    HE lieve lianne

nu schiet het al op! nog heel even en dan sta je weer op de nederlandse bodem! Wilde eigenlijk nar schiphol komen,maar ga dat met het werk niet redden! gelukkig zie ik je dan de zaterdag! geniet van je laatste twee weken, goede vlucht en tot gauw!