Lekker aan het werk!!

9 juli 2014 - Tamale, Ghana

IK zal jullie eerst even kort bij praten over mijn moeder. Het gaat naar omstandigheden goed met haar. Aan het eind van de dag kan ik goed aan haar zien dat ze het nog zwaar heeft. Op zich vind ik dat niet zo erg, omdat ze dan ook minder de neiging heeft om te veel te gaan doen. Ik probeer haar een beetje te ontlasten en te ondersteunen waar mogelijk. Gisteren is ze terug geweest naar het ziekenhuis voor controle. Volgens mijn moeder zag de wond er goed uit. Wel is er antibiotica voor geschreven.Dat doen ze hier voor alles, dus dat hoeft niet perse iets te betekenen. Verder gaat het gewone leven hier weer gewoon verder. Iedereen komt wel even langs om mijn moeder te groeten, maar verder is er weinig meer van te merken. Mijn moeder zei gisteren wel dat ze nu geen kinderen meer zou krijgen. Gezien haar leeftijd lijkt mij dat een goed plan.

Bij Friends of Kassim werd vorige week van de ouders verwacht dat ze de special meals bij het distributiepunt op kwamen halen. Ik was erg benieuwd of ze dat ook echt zouden gaan doen. Na 2 dagen waren er een aantal ouders geweest. Maar dat waren allemaal ouders die we de dag ervoor nog hadden geinformeerd omdat ze niet op de bijeenkomst waren geweest. Dus hebben we dinsdag besloten om iedereen nog een keer te informeren. Uiteindelijk is er 1 moeder helemaal uit zichzelf gekomen. De andere hebben we allemaal moeten herinneren aan het ophalen van de special meals. Maar aan het eind van de week had dat wel als resultaat dat er nog maar 2 ouders waren die de meals niet hadden opgehaald. Toch een mooi resultaat voor een eerste keer. Aan het eind van de maand worden de ouders weer verwacht om de familysupport op te halen. Het zou mooi zijn als we niet iedereen opnieuw hieraan te hoeven herinneren. Maar misschien is het daar nog iets te vroeg voor ;). Ik zal het tegen die tijd wel horen van Naomi. Zelf ben ik dan aan het reizen met mijn ouders en Jesse. Ik heb er erg veel zin in om hun weer te zien en om lekker even vakantie te vieren met hun.

Naast het distributiepunt heb ik ook voorstellen gemaakt om opnieuw te kijken wat alle kinderen en families voor hulp nodig hebben, zodat alles wat inzichtelijker wordt. Deze plannen zijn goedgekeurd door het management. Dus ben ik nu druk bezig om overzicht te maken van de hulp die ze nu krijgen en een inschatting te maken van de hulp die ze de komende peiode nodig hebben.

Ook gaat er een kast komen in the office met alle documenten van elk kind. Nu hebben de fieldworkers zelf veel informatie thuis. Ook staat er wel veel informatie op het forum van Vrienden van Kassim. Hier is het internet vaak niet zo goed. Dus is het lastig om informatie te vinden. Hopelijk wordt het voor iedereen makkelijker om informatie te vinden over de kinderen als alles in een kast zit met voor ieder kind een map.

Dit zijn allemaal leuke dingen om mee bezig te zijn en ik denk dat dit de fieldworkers hier uiteindelijk ook gaat helpen in hun werk. Al is dat nu nog lastig te zien voor hen, denk ik. Ik hoop dat ze voordat ik terug kom naar NL hebben ervaren dat het echt simpeler werkt, want dan heeft het pas echt effect op de lange termijn. Daar heb ik nog 5 maanden voor en ik hoop dat dit genoeg is.

Liefs uit Kanvilli