Malaria...

8 juni 2014 - Tamale, Ghana

Na de zwangersschapgolf gaat er nu ook een malariagolf over de compound.En dat is toch wat minder leuk. Afgelopen maandag begon het bij Zuleha. Ook Sala en Mohammed hadden last van hoofdpijn af en toe. Zelf had ik nergens last van en voelde ik mij goed. Woensdag een lekker actief dagje gehad. Moe en voldaan ging in rond half 9 naar bed. Dat is hier de normale tijd. 's Nachts had ik het erg koud. Hier is dat best bijzonder. Ik hoorde het buiten waaien en regenen, dus dacht dat het met de komst van het regenseizoen gewoon kouder werd 's nachts. Dus trok ik een trui, broek en sokken aan en deed mijn raampje dicht. Ik bleef het koud hebben. Ik was slaperig en duf en sliep weer verder. Toen ik rond 5 uur wakker werd en bedacht dat het toch vreemd was dat ik het zo NLs koud had, besloot ik om even mijn temperatuur te meten, 39,4. Ik had inmiddels ook wat last van hoofdpijn en besloot dat ik toch maar naar het ziekenhuis moest, zodra iedereen een beetje wakker was.

Het regende, dus bleef iedereen waar hij was, in bed. Rond 6 uur wilde ik niet langer wachten en heb ik Mohammed gebeld. Hij heeft een taxi geregeld. Dit viel ook niet mee, doordat het regende. Maar uiteindelijk is hij naar het huis van een taxichauffeur gegaan en heeft hij de taxi opgehaald.

We gingen naar Kabsad hospital. Daar had ik goede ervaringen mee vorig jaar. Toen we daar aankwamen, bleek dat ze pas een uur later op zouden gaan. Er werd nu schoongemaakt en iedereen moest buiten wachten :S, terwijl het regende. Een van de minder prettige dingen van Ghana :(. Ik had geen zin om daar op te wachten. Dus gingen we met de taxi naar de Habanaclinic. Daar was ook nog geen arts aanwezig, maar konden we iig binnen wachten. En na een uur kreeg ik zelfs al een bed aangeboden. Dat krijg je hier normaal pas wanneer de dokter je gezien heeft. Dus dat was luxe.

Door de regen kwam ook de dokter ruim een uur later dan normaal binnen. Ondertussen lag ik bij een vrouw op de kamer die stervende was. Er kwamen mensen van een kerk die haar kwamen zalven en voor haar kwamen bidden. Bijzonder om te zien.

Toen de dokter er eenmaal was, kwam hij direct. Hij vroeg waar ik last van had en liet bloedprikken. Normaal moet je daar hiervoor dan naar een lab waar je vaak ook nog een tijd moet wachten. In dit ziekenhuis kwamen ze aan mijn bed bloedprikken. Erg fijn en hoefde ik ook niet heel lang te wachten. Binnen een uur kwam de dokter vertellen dat ik malaria had, wat ik al vermoedde.

Ik moest verhuizen naar een andere kamer. Dit was een kamer voor mij alleen met een eigen badkamer, tv, koelkast en bank. Luxe kamer dus. Ik kreeg een infuus waardoor ze mij antimalaria en antibiotica gaven. De medicatie is hier over het algemeen vrij sterk, dus voelde ik mij vrij snel weer iets beter.

Na 2 nachten mocht ik gisteren weer naar huis. En dat is ook weer erg lekker. Toen ik thuis kwam, bleken mijn vader en Sala ook malaria te hebben. Die mug heeft het er flink van genomen bij ons op de compound :(. Ik hoop dat zij zich ook snel weer beter voelen.

Ik voel mij nu weer een stuk beter. Nog wel een beetje sneller moe, maar ook dat komt weer goed :). Mijn lijf heeft nu de eerste boost antistoffen tegen malaria aangemaakt. Dus hopelijk krijg ik het niet nog een keer.

Fijne pinksterdagen!!

1. Gert Welink:
    Hé jij daar ....
    Pas wel goed op jezelf he. !!
    Wij gaan hier zo naar de Pinkstermanifestatie ( 115 volwassenen en 14 kinderen )
    't Is bewolkt en we hopen dat zo het Pinksterzonnetje gaat schijnen ,dan kunnen we de tuin in.

Groetjes uit Renkum /Heelsum
  2. Liesbeth:
    8 juni 2014
    He Lianne, vervelend dat je ziek bent geworden, hopelijk voel je je snel weer fit! Beterschap en groetjes!
  3. Greetje:
    Heej Lianne,

Dat is ook wat... gelukkig gaat t de goede kant op. Pas goed op je zelf en beterschap.
  4. Rien:
    Hi Lianne,

Toch wel even schrikken dat je in het ziekenhuis terecht komt. Gelukkig ben je goed geholpen en kun je aansterken.
    Groeten,

Rien en Tineke en de kinderen.
  5. Jenneke:
    8 juni 2014
    Gelukkig heb je op tijd alarm geslagen... Als je zo lang op taxi en arts moet wachten...
    Hoeft je familie niet opgenomen te worden als ze malaria hebben??
    Sterkte met aansterken en pas goed op jezelf!!
    Liefs, Jenneke
  6. Jenneke:
    8 juni 2014
    Hoeft je familie niet opgenomen te worden als ze malaria hebben??
    Sterkte met aansterken en pas goed op jezelf!!
    Liefs, Jenneke
  7. Jenneke:
    8 juni 2014
    Best overdreven om het twee keer te plaatsen... (Je ziet dus niet dubbel ;-))
  8. Mariska:
    8 juni 2014
    Gelukkig ben je weer aan de betere hand, pas je goed op je zelf. Veel sterkte daar.
    Groetjes uit renkum, Jan, Mariska en Gerrit
  9. Ab:
    9 juni 2014
    Hoi, Lianne,

best heftig, goed gereageerd, wel goed 'uitzieken', en goed opletten want je wordt nooit helemaal resistent hiervoor.
    Sterkte met de diverse zwangerschappen van je familie en as. bevallingen, je zult het er wel druk mee krijgen, maar is ook leuk.

Groetjes, Ab
  10. Conny:
    10 juni 2014
    Hoi Lianne,

Goed gehandeld! Maar goed dat je niet met die vorige golf hebt mee gedaan. En dan doel ik dus op die zwangerschappen. Dan had je toch wel even wat uit te leggen. Je hoeft ons natuurlijk niet alles te vertellen, maar dan toch.
    Knap eerst maar eens helemaal op!
    Hier hebben we tropische regenbuien, heerlijk weer. We genieten ervan.
    Groetjes vanuit Heteren.
    Conny