Marcheren op independenceday!!!

10 maart 2014 - Tamale, Ghana

Eindelijk was het donderdag dan echt zo ver. Independenceday!! De grote dag waarop de Yumba special school voor het eerst mee mocht marcheren in de grote parade. Erg leuk!!

Maandag en dinsdag moest er al geoefend worden in het Policeparc. De week daarvoor hadden ze dat ook al gedaan, maar toen zat ik nog in Nkoranza. Maar maandag was ik van de partij. Eerst liepen de militairen en politie hun rondje en daarna startte de parade. Wij waren de eerste school in de parade. Op school hadden we steeds geoefend om 2 aan 2 te lopen, wat al moeilijk genoeg was voor de kinderen. Maandag bleken ze 3 aan 3 te moeten lopen, dus probeerde we dat uit in het Policeparc. Dat was niet echt een succes. We eindigde in 1 lange rij. Dus overlegde in dinsdag met een van de leraren of we toch niet beter 2 aan 2 konden lopen. Hij vond dat ook een goed idee. En dus hebben we dat gedaan. En dat ging een stuk beter. Sommige stukken gingen aardig gelijk, andere wat minder. Maar we waren tevreden. Woensdag was een rustdag. Blijft grappig dat ze dat hier echt nodig vinden na 2 ochtenden oefenen. Dat oefenen is alleen1 rondje marcheren van 400 meter. Probeer het uit en geniet de derde dag van je dag rust. Ook vrijdag na de feestdag van Independenceday had iedereen een dag nodig om uit te rusten en waren alle scholen dicht. Ik vond het niet echt nodig om uit te rusten ;) en heb woensdag en vrijdag kinderen bezocht voor Friends of Kassim.

Donderdag was vertelt dat we om 6 uur op het Policeparc moesten zijn. Als we niet op tijd zouden zijn, zouden we niet mee mogen lopen. Dus was ik om 6 uur op het Policeparc. En ik had natuurlijk kunnen weten dat het de Ghanese tijd was en dat het niet zo nauw kwam. Er was nog helemaal niemand. Uiteindelijk kwam het voor onze school goed uit, want nu kon de bus nog een paar keer extra weg om nog wat kinderen op te halen. En zo waren we toch met 20 kinderen van Yumba.

Om half 9 moesten we klaar gaan staan. Toen kwamen eerst de belangrijke mensen omstebeurt met veel vertoon aan. Echt Ghanees is dat er dan een auto mee stopt en door een aantal mannen van het terrein geduwd moet worden :). Toen iedereen er was en de parade geinspecteerd was, begon het marcheren. Eerst de militairen en daarna mochten wij. Ik vond het echt super leuk om te doen. En van de andere vrijwilligers begreep ik dat dit goed aan mij te zien was.

Dinsdag moesten we ook allemaal al in de juiste kleding komen. Belangrijk was dat iedereen zwarte schoenen met witte sokken droeg. Dus heb ik een paar zwarte sandalen gekocht. Erg charmant ;) maar ik hoorde er helemaal bij. Maandag ben ik met mijn zus, mijn hut ingegaan om de juiste kleding uit te zoeken. Ik had geen idee, dus ik had hier zeker wat hulp bij nodig. Tegen het einde was mijn kast leeg en mijn kamer vol met zussen en schoonzussen. Op de foto's is te zien wat het geworden is. Maar die volgen later nog, dus jullie moeten nog even geduld hebben :P.

Al met al ben ik dus bijna een hele week bezig geweest met voorbereiden van een rondje marcheren op donderdag. Gelukkig ging dat goed :). Voor hier is het heel bijzonder dat er gehandicapte kinderen meelopen in de parade. Meestal werden we toegejuicht en af en toe een beetje uitgelachen (dat is hier normaal). Ik vind het iig erg positief dat deze kinderen dit keer niet weggestopt werden en voorop in de parade liepen :). Wat mij betreft een stapje in de goede richting in de ontwikkeling van de kijk op gehandicapten.

Een zweterige stinkende knuffel

1. Gert Welink:
    10 maart 2014
    Hoi Lianne
    Als we je daar zo zien zitten worden we een beetje jaloers.
    Hartstikke bruin en met een Smoothie , het lijkt wel vakantie.
    Maar we weten wel beter !!!
    Er is een Romeinse uitspraak : vijf minuten hulp is beter dan tien dagen medelijden.
    Dan breng jij daar wel in praktijk en dit rustmoment is je van Harte gegund. !!!

Groetjes uit Renkum