Netcare

25 januari 2014 - Tamale, Ghana

Deseba!!!

Ja, het is echt nog heel vroeg nu ik dit schrijf (half 6). Eerst zal ik jullie even bij praten over mijn Ghanese moeder. Ze is eergisteren weer terug gekomen op de compound. De dag daarvoor heb ik haar 's middags brood met ei gebracht en vertelde ze dat Arishe 's morgens was geweest. 's Middags heb ik via Namawu aan Arishe gevraagd hoe het echt met mijn moeder ging. (Arishe spreekt geen engels en in mijn familie zeggen ze altijd dat het goed gaat, zelfs als iemand doodziek is, dus dit was een goede manier om er achter te komen). Namawu zei dat ze niet goed wist of ze het zou vertalen, maar heeft dat toch gedaan. De dokter had gezegd dat mijn moeder zwanger is. Volgens mijn moeder was dat niet zo. Ik mocht er hier verder nog niet over praten, omdat eerst mijn vader het nog moet weten en ik geloof dat hij het pas hoort als je iets ziet of zo. HIer schijnen zwangere vrouwen wel vaker last van hun longen te hebben tijdens hun zwangerschap. Misschien is het net zo iets als de misselijkheid van zwangere vrouwen in NL of zo. Geen idee. Ik ben in ieder geval heel benieuwd of ze echt zwanger is. Ik zal het nog wel merken :) en zal jullie op de hoogte houden.

Gisteren ben ik bij Netcare geweest. De school waar ik vorig jaar 2 dagen in de week gewerkt heb. Ik werd erg enthousiast ontvangen. En het was leuk om te zien dat de wip in de grond staat en er een plas- en wasplek is gebouwd. Verder werd er gezegd dat er niet meer geslagen werd, wat later toch wel weer gebeurde. Ik heb wel de indruk dat het minder gedaan wordt dus dat is fijn!

Gisterenmiddag was de funeral van de chief in het dorp. Hij was vorig jaar toen ik hier kwam al overleden. Nu hebben ze zijn leven gevierd. Het was erg leuk om te zien. Er werd veel in de lucht geschoten, waar ik dan weer niet zo'n fan van  ben. Verder was er veel muziek en dans. En natuurlijk werd ik er door de trommelaars uitgepikt om een dansje te doen. Verder val ik helemaal niet op hier :). En je mag niet weigeren, dus heb ik mijn beste beentje voorgezet en een dansje gedaan.

Vandaag vertrek ik voor een lang weekend naar Wa om nijlpaarden te spotten en in een boom te slapen. De verhalen volgen weer!

Fijn weekend!!

1. Jenneke:
    27 januari 2014
    Soo, dat is leuk nieuws! Een broertje of een zusje :-) Ben benieuwd of echt zo is! Heb je enig idee hoe oud je moeder ongeveer is?
    Leuk dat het op 'je' school ook zoveel beter gaat!
    Ben natuurlijk ook wel benieuwd hoe je weekend is geweest! Hier geen nijlpaarden gespot, ook niet in een boom geslapen maar wel op een kippenboerderij geweest en veel grijze, grauwe luchten gezien, regen, hagel gezien en gevoeld en niet te vergeten een koude wind. Ook best bijzonder en apart allemaal toch? ;-)