Aan het werk en weekend :)

11 januari 2014 - Tamale, Ghana

Afgelopen week gelijk al aardig wat gewerkt. Donderdag weer 3 kinderen bezocht. Ook Abdul-Karim loopt helemaal zelfstandig. Echt super leuk om te zien!! Alleen voetballen lukt hem nog niet zonder om te vallen. Dat doet hij graag, dus misschien dat we dat nog wat kunnen oefenen de komende periode, zodat hij ook bij andere dingen zijn evenwicht beter kan bewaren.

Bij Mufiz was het erg leuk om te zien dat de snoeptafel die zijn opa vorig jaar is gestart nu een echt winkeltje is geworden, met muren, een dakje en meerdere tafels. Hij heeft dus goed geinvesteerd. Ik zal hier later de foto's bij plaatsen, zodat jullie het verschil ook kunnen zien.

Van al dat werken wordt je best moe en vrijdag merkte Naomi en ik dat het wennen aan alles ook veel energie vraagt. Dus hebben we nadat we 1 kind bezocht hadden besloten om te gaan relaxen bij het zwembad. Dat was echt heerlijk. Jakelien was ook toe aan een verfrissende duik, dus kwam ook nog even langs. Dat was gezellig.

Gisteren ben ik met Namawu mee naar huis gegaan om daar het weekend door te brengen en bij te kunnen kletsen. Dat was tot nu toe nog niet gelukt. Vandaag verder nog niks gedaan, behalve dan bijkletsen. En zelfs daar wordt ik moe van, want ik viel net zo maar in slaap :).

O, ja, ook de cultuur is weer even wennen. Luister maar! Ik heb een nieuw matras gekocht voor op mijn bed. Mijn oude matras had ik aan mijn moeder gegeven. Zij hadden echt een heel dun matras dat in mijn ogen hard aan vervanging toe was. Toen ik 2 dagen later iets weg zette in de hut van mijn moeder was het matras daar niet meer. Dus vroeg ik aan mijn zus wat er mee gebeurt was. Zij vertelde dat mijn broer dat gepakt had en dat mijn moeder geen nee had kunnen zeggen :(. Dat was toch echt niet mijn bedoeling. De vrouwen hier werken hardstikke hard en de mannen doen niks en dan pikken ze ook nog de goeie spullen van de vrouwen in. Dus toen mijn broer 's avonds thuis kwam, heb ik hem er naar gevraagd. Hij zei dat dit normaal was in Ghana. Dit ook gecheckt bij mijn andere broer en hij beaamde dit. Ik was het hier niet mee eens. Dus de volgende dag toen ik toch bij the office was heb ik het ook daar nog eens gecheckt. Daar zeiden ze dat het idd normaal is, maar dat ze graag willen dat dit veranderd. Dus ging Aisha mee naar mijn familie om dit met mijn moeder te bespreken. Mijn moeder vond het ook niet leuk dat Suale de matras had gepakt, maar kon hier weinig aan doen. Aisha mocht het uitvecht met Suale en heeft hem toen vertelt dat hij de matras terug moest brengen. Dit heeft hij gedaan. Mijn zussen en moeder waren hier wel blij mee. Ze slapen met zijn allen op 1 matras. Ik was er ook blij mee. Daarna ben ik mee gegaan naar Namawu, dus ik ben benieuwd of de matras nog steeds bij mijn moeder ligt. Ik verwacht het wel :).

Nawoeni ti bjau!!

1. Mariska:
    11 januari 2014
    Knap dat je voor de zwakere opkomt, nu hopen dat ze het van je aannemen. Veel succes daar.
    Groetjes
  2. Liesbeth:
    11 januari 2014
    He Lianne,

Wat een mooie belevenissen al en leuk dat er echt wel vooruitgang te zien is na je werk de vorige keer! Goed bezig! Veel plezier.
  3. Ab:
    12 januari 2014
    Hoi Lianne,

leuk weer wat te lezen over je belevenissen. Kan me voorstellen dat je weer even moet wennen maar als je nu ziet elke resultaten geboekt zijn door je aanwezigheid vorige keer, dan is dat ook heel bijzonder en geeft je, denk ik, energie om er mee door te gaan. Succes en goed dat je dit doet!
    Hartelijke groet, Bep en Ab.