Weer aan het werk :-)

14 januari 2013 - Tamale, Ghana

Vanmorgen mocht ik eindelijk weer aan het werk ;-). Ik had er weer veel zin in. En zat om half 8 weer op fiets, op weg naar T. T is een meisje van 14 dat doof is en niet kan lopen. Toen ik aankwam rijden, kwam er een brede lach op haar gezicht. Ik ben met haar aan het oefenen met schrijven en rekenen. Ze heeft van een buurman een groot schrift met een harde kaft gekregen. Erg leuk!! Dus daar schrijf ik dan dingen in en ik laat het haar na schrijven. Vandaag heb ik mijn tekenkunsten laten zien, haha. Ik tekende iets en schreef het engelse woord erbij. T schreef dit dan na. We hadden veel lol hierom samen. Daarna hebben we een rondje in haar handbike gereden. Dat wil zeggen T reed erin en ik liep ernaast. Dit kost haar nog veel moeite. Ze gebruikt hem volgens mij alleen rond haar huis.

Daarna ben ik door gegaan naar M. Hij zat gezellig met zijn opa te spelen op de compound. Nadat zijn opa hem een broek aan gedaan had, heeft M eerst een stapeltoren gedaan. Dit kost hem erg veel moeite, omdat hij spastisch is, maar het lukte hem wel. Later hem nog aan mijn handen laten lopen en ondertussen tegen een balletje laten schoppen. Dit kostte hem veel moeite, maar is een goede oefening voor hem voor het lopen. Aan het eind gaf hij aan dat hij buiten een rondje wilde lopen in de rolstoel. M komt denk ik weinig van de compound af, dus dat gedaan. Hij vond dit erg leuk.

Toen door op de fiets naar AK. Hij zou bang zijn voor blanke. Ik heb daar nog niet veel van gemerkt. Misschien ben ik niet blank genoeg ;-). Met hem gevoetbald. Hij heeft een looprek en kan dan lopend in zijn rek voetballen. Dit vindt hij erg leuk. Ook geprobeerd of hij kan kleuren. Dit ging wel aardig. Volgende keer eens proberen of hij lijntjes kan trekken. Misschien kan hij dan ook wel leren schrijven later.

Nu ga ik zo lunchen en daarna nog naar F. Ik ben benieuwd hoe het met hem gaat. De laatste paar keer was hij meer aan het spelen en ontdekken. Ik hoop dat hij daar nu weer mee door gaat.

Werkse allemaal!!!

1. Marieke van Rijkom:
    15 januari 2013
    Hoi Lianne,
    Goed om te horen dat je genoten heb van je vakantie met je ouders! Mooi dat je je zo thuis voelt in Ghana / het goed voelt om weer bij je gastgezin terug te komen. Ik mist Ghana wel hoor!, meer dan ik verwachte! Leuk om te lezen over de kinderen. Ben ook erg benieuwd naar hoe het met F. gaat. Dat verhaal joh, waar je mee belde toen wij op het vliegveld zaten, dat was best schrikken. Hoop dat dit kind het beter krijgt in de toekomst!
    Groetjes,
    Marieke