Ziekenhuis en inburgeren

23 juli 2023 - Tamale, Ghana

Allereerst bedankt allemaal voor de lieve en leuke reacties. Fijn om zo een beetje contact te kunnen houden.

Ondanks alle goede wensen heeft de antibiotica helaas onvoldoende aangeslagen en ben ik sinds gisteren opgenomen in het ziekenhuis hier. En nu is het dus echt heel fijn dat het dichtbij is. In het ziekenhuis hier heb ik een bed met kussen en onderlaken gekregen. Verder krijg ik hier medicatie en komen ze mijn temperatuur en bloeddruk een aantal keer per dag meten. De rest moet allemaal geregeld worden door familie en vrienden. Gisteren avond hebben Majeed en Zuleiha thee en tz met bra soep en water om te drinken gebracht. Ik was een handdoek vergeten en had niet veel spullen meegenomen, omdat ik toch een beetje gehoopt had dat ik met medicatie naar huis zou mogen. Dus douchen kon ook niet. Vannacht rond half 3 kwam de nurse met veel herrie en licht medicatie toedienen.
Vanmorgen heb ik met Zuleiha gebeld met de vraag om nog wat spullen te brengen, waaronder dus een handdoek. Ze hadden een lekker eitje gebakken en dat kwamen NMa en Majeed me brengen met thee. Normaal eet ik droog brood met thee, dus dit was echt luxe.
Nadat ik voor een x-ray was geweest, heb ik heerlijk gedoucht. Het was dan wel niet warm, maar het was toch weer even wat anders dan een emmer water om mee te badderen. Ik heb dus het idee dat ik weer echt schoon ben.
Nu wacht ik op de dokter voor de uitslagen van de x-ray en het bloedonderzoek. En heb ik dus mooi de tijd om een blog te schrijven.

De afgelopen dagen voelde ik me weer een stuk beter en had ik meer energie. Ik ben dus verder gegaan met inburgeren. Doordat ik voor het project nog vooral moet wachten op mensen (zie ook voortgang op https://inclusion-ghana.jouwweb.nl/ ), help ik nu vooral mee met wat er op en rond de compound gebeurt. Zo wordt er wassawassa, fried yam en water bij een school in de buurt verkocht door de familie. Ik heb afgelopen dagen geholpen om daar spullen te brengen. Ik kan inmiddels al weer 15 liter water op mijn hoofd dragen. En het lukt om de vrouwen hier te helpen bij het op hun hoofd zetten van zware bakken met inhoud. Dat is een speciale techniek. Ook verkoop ik de waterzakjes in de pauze, zodat Sala en Rahma de wassawassa en fried yam kunnen verkopen. De kinderen drommen dan altijd om ons heen.
Ook ben ik afgelopen week naar town geweest en heb ik wat spullen gekocht om mijn zelfstandigheid hier te vergroten. Ik heb oa een waterkoker, thermosfles, bekers, lepels, borden, een mes en thee gekocht. Nu hoef ik niet meer om elke kop thee te vragen en heb ik mijn eigen spullen die ik kan gebruiken als ik ergens eten koop. Dit soort simpele dingen maken een groot verschil.

Ik begin hier weer aardig mijn draai te vinden en dat is fijn. Nu rustig aan om weer helemaal op te knappen en dan kan ik daarna hopelijk echt aan de slag.

Liefs Lianne

ps ik heb ook weer wat foto’s en filmpjes geplaatst afgelopen week.

1. Rita:
    23 juli 2023
    Gelukkig dat je wee bent opgeknapt en jezelf kunt zijn, om goede hulp aan anderen te kunnen geven.
    Maar rustig aan hoor
  2. E Jansen:
    23 juli 2023
    Veel beterschap hoop dat het alles goed kom
  3. Batty:
    23 juli 2023
    Beterschap!! Zorg goed voor jezelf!
  4. Marjoleine:
    23 juli 2023
    Beterschap! Neem je tijd om op te knappen!
    Groetjes Marjoleine
  5. Greetje:
    23 juli 2023
    He vervelend dat je naar het ziekenhuis moet. Heel veel beterschap.
  6. Rien:
    23 juli 2023
    Lianne, veel sterkte en beterschap toegewenst van ons en van oma Bep.

Groeten,
    Rien
  7. Henk van winzum:
    Beterschap
  8. Ineke kalkman:
    23 juli 2023
    Wat vervelend dat je nog ziek bent. Hopelijk knap je met goede medicatie snel op.
  9. Laura Tulen:
    24 juli 2023
    Sterkte Lianne, hopelijk snel weer op de been
  10. Mariska:
    24 juli 2023
    Dat is balen. We zijn blij voor je dat het ziekenhuis zo dicht bij is. En dat je familie daar je kunnen bezoeken met eten en drinken. Zorg goed voor je zelf.
  11. Stephanie en Tuncay:
    24 juli 2023
    Veel beterschap van ons en hoop snel dat jeweer beter ben om leuk verhalen te schrijven naar ons toe