Verder met wennen...

31 juli 2023 - Tamale, Ghana

Op deze regenachtige ochtend heb ik mooi tijd om een blog te schrijven.

Inmiddels ben ik weer bijna een week terug uit het ziekenhuis en voel ik me iedere dag weer een beetje beter. De afgelopen week kon ik iedere dag weer een beetje meer, dus dat is fijn om te merken. Ik moet rustig mijn energie weer opbouwen. Aan de ene kant is dat hier makkelijker doordat het tempo lager ligt en ik nog niet heel veel te doen heb en vooral aan het wachten ben. Aan de andere kant kost het dagelijks leven hier veel meer tijd en moeite dan in NL.

Om hier een beeld van te geven zal ik een "normale" ochtend in Ghana beschrijven. Ik heb ook al wat foto's geplaatst.

Meestal ben ik rond 5 uur wakker. Als ik pech heb (ongeveer 3x per week) hangt er een verbrand plastic geur in mijn kamer, omdat de Nma Beta vuur heeft gemaakt in de kamer naast mij. Dan zet ik eerst mijn deur open, zodat ik frisse lucht binnen kan komen en kruip ik nog even terug onder de klamboe. In deze regentijd word ik soms al eerder gewekt door de heftige regens die hier kunnen vallen. Dan zet ik mijn emmers buiten om het regen water op te vangen, zoals iedereen hier doet. Het water is hier schaars, dus alle beetjes helpen.

Omdat ik nog niet heel veel te doen heb, heb ik 's morgens nog geen haast. Rond 6 uur sta ik op. Ik maak een rondje over de compound om iedereen te groeten. Dit kost even tijd omdat er meestal hier en daar een praatje ontstaat of er wat kleine klusjes gedaan moeten worden waar ik even bij help, zoals vegen, yam snijden, wassen. Vervolgens pak ik 2 zakjes water, bijt hier een puntje vanaf en spuit ze leeg in de waterkoker om water voor thee te koken. Hier moet de electriciteit van ieder stopcontact apart aangezet worden. Dat zit nog niet in mijn systeem, dus soms duurt het even voordat ik bedenk dat ik die ook nog aan moet zetten. Meestal probeer ik de waterkoker direct aan te zetten, omdat er regelmatig geen stroom is overdag. Dus het is fijn om dan wel al warm water te hebben.

Nadat ik thee heb gezet wandel ik naar de tafel hier 5 minuten vandaan om brood te kopen. Als het regent, weet ik inmiddels de weg naar de juiste compound en de kamer daar waar dan het brood verkocht wordt. Afhankelijk van het weer en waar iedereen mee bezig is, ontbijt ik op mijn kamer, bij NMa op haar kamer of buiten of buiten voor mijn kamer. Ik heb pas een pot chocopasta gekocht, dus af en toe verwen ik mezelf met chocopasta op mijn brood, maar ik eet ook nog veel brood zonder beleg.

Vervolgens haal ik eerst een emmer water om mijn wc door te spoelen. Ik heb een hele mooie badkamer waar alles in zit, een wc, een douche en een wasbak. Helaas is er geen wateraansluiting. Dus spoel ik de wc door met een emmer water en ook het badderen doe ik met een emmer water.

Daarna is het tijd om te badderen en ga ik bij NMa warm water halen. Tijdens dit water halen, kom ik vaak verschillende mensen tegen en worden de nodige praatjes gemaakt en help ik weer bij wat kleine dingen. Soms ben ik hierdoor een uur verder voordat ik weer terug ben met een emmer water om te badderen. Als ik wel afspraken heb, probeer ik dit sneller te doen. Soms lukt dit niet, doordat er nog geen warm water is of ik nog op zoek moet naar iets schoons waarmee ik het water uit de potten hier kan scheppen. Het water wordt voor alles gebruikt hier, dus het is belangrijk om geen water te scheppen met vieze dingen.

Dan is het tijd om te badderen. Ik heb een kopje waarmee ik water uit mijn emmer schep en dit over mezelf heen te gooien. De Ghanezen gebruiken daarvoor hun hand. Meestal zit ik op daarbij op mijn hurken, zoals iedereen dat hier doet. Eigenlijk heb ik geen idee waarom... Om mijn tanden te poetsen gebruik ik een zakje water. Vaak is het 9 uur wanneer ik dan klaar ben met dit ochtendritueel.

Als het werk straks echt gaat beginnen, zal er minder tijd hiervoor zijn en zal het allemaal wat sneller moeten en zal ik minder tijd hebben om mee te helpen of eerder op moeten staan. Gelukkig kijken ze hier niet op een uurtje eerder of later, dus echt haast zal ik ook dan niet hebben.

Verder ben ik nog bezig met het aanschaffen van spullen die ik hier nodig heb voor het dagelijks leven. Ook dit gaat hier net even anders dan in NL. Iedereen verkoopt hier iets en het is voor mij even uitvinden bij wie ik wat kan kopen. Zo  heb ik inmiddels bij 3 verschillende vrouwen op de compound de spullen gekocht die ik nodig heb voor de afwas. De eerste verkocht een soort spons, de tweede zeep en de derde een emmer. Soms zijn ze druk met andere dingen en kan ik op dat moment die spullen niet kopen. Ik heb er dus een dag over gedaan om alle nodige spullen te krijgen. Maar nu kan ik dan mijn eigen afwas doen en dat is toch fijn. Zo groei ik hier langzaam steeds een beetje verder op, doordat ik zelfstandiger word hier. ;-P

Een fijne zomer en een fijne vakantie voor iedereen!

Liefs Lianne

1. Batty:
    1 augustus 2023
    Gelukkig voel je je weer beter!
    Leuk: die dagelijkse dingen!!
  2. Diny:
    2 augustus 2023
    Fijn dat je weer wat opgeknapt bent! Mooi verhaal, waarbij we een inkijkje in je leven daar krijgen. Groetjes van ons.
  3. Corinne:
    3 augustus 2023
    Wat fijn dat t weer beter met je gaat. En wat een ander leven. Respect voor je geduld! Leuk om zo een inkijkje te krijgen.