Aangekomen

2 juli 2023 - Tamale, Ghana

Bedankt voor alle reacties! :D
Inmiddels ben ik goed aangekomen in Kanvilli op de compound. Het is leuk om iedereen weer te zien, maar het is ook weer erg wennen. Vooral de andere eetgewoontes; eten waar je niet op hoeft te kauwen, de warmte en de regen en de andere manier van contact hebben met mensen; minder praten, meer samen doen.

Op de compound zijn er een paar kleine veranderingen. Zo hebben ze er nog een stuk bij gebouwd. Dit is nog niet klaar en wordt voor Majeed. Ik heb de oude kamer van Mohammed gekregen en heb inmiddels mijn kast ingeruimd, waardoor mijn koffers niet meer midden in de kamer liggen en ik mijn spullen weer kan vinden.
Zuleiha is nog op de compound, omdat er nog geen plek is op de boarding school. Ik vind dat wel erg gezellig. Al is het voor haar jammer. Ze gaat vanaf de compound naar school. We zijn de afgelopen dagen al veel samen op pad geweest.
Ongeveer 2 maanden geleden is Tolehatu bevallen van een meisje, Marwe. Ze heeft op mijn schoot al weer geplast. Baby’s hebben meestal geen luiers aan… maar het kan natuurlijk altijd erger😉.
Dat zijn alle veranderingen op de compound op het moment.

De afgelopen dagen werd hier Sala gevierd. Eerst was me verteld dat dat was op de dag dat ik aankwam. Dat bleek een dag later te zijn. Ook wat er gevierd werd was niet direct duidelijk. De een zei dat het eind van het vasten werd gevierd, maar ze hadden niet gevast nu. Het offerfeest, het verhaal over Abraham die zijn zoon moest offeren kwam langs en nieuwjaar. Er is een koe geslacht en de afgelopen dagen waren de scholen ook dicht. Hoe wel ze vrijdag open zouden moet zijn, maar toen moest het vlees van de geslachte koeien nog opgegeten worden. Met het slachten en voorbereiden zijn ze op de compound de hele dag bezig geweest.
Ik hoorde net dat morgen ook nog een holiday is, vanwege 1 juli. Dat is verplaatst…

Tussen alle festiviteiten door heb ik al veel mensen gegroet. Dat is hier erg belangrijk. Morgen heb ik daar dus nog een dag voor en heb ik een extra dag om hier verder te landen.

Ik zal ook proberen wat foto’s te plaatsen.

Liefs Lianne

1. E Jansen:
    2 juli 2023
    Hoi lianne
    Mooi om te horen fijne tijd ik blijf bricht volge
    Groetjes Erwin
  2. Mariëlle Bakker:
    2 juli 2023
    Fijn dat je goed bent aangekomen! We gaan je volgen. De bakkertjes
  3. Sabine Melters:
    3 juli 2023
    Gelukkig goed aangekomen. Fijn te lezen.
  4. Ton van Vliet:
    3 juli 2023
    Hoi Lianne leuk om je blog te volgen, wens je alle goeds.
  5. Marjoleine:
    3 juli 2023
    Heerlijk, dat je al zoveel bekenden hebt ontmoet! Leuke foto's ook!
    Groetjes Marjoleine
  6. Mariska:
    3 juli 2023
    Fijn dat de reis goed is verlopen. Heb een goede en een gezegende tijd daar.
    Groetjes, de Rochatjes
  7. Liesbeth:
    4 juli 2023
    Ha buuf, wat leuk om te lezen en de foto's te zien !
    Toi toi toi!
  8. Rien:
    12 juli 2023
    Hallo Lianne, Leuk om te lezen dat je goed aangekomen bent. Ik maak nu een printje voor oma.