We zijn gestart!!!

3 oktober 2023 - Tamale, Ghana

Vandaag gingen de scholen weer openen en zijn we van start gegaan. In de andere klassen werd er nog geen lesgegeven vandaag, hoewel de kinderen wel weer naar school kwamen. Dus hebben veel kinderen de hele dag bij ons lokaalspoorweg de deur en de ramen gestaan. Misschien wordt er morgen lesgegeven, maar dat kan ook pas volgende week zijn…

De twee leraressen waren allebei op tijd. Rahma was er al voordat ik er was. Leinat moet van wat verder weg komen en was er om half 8, voordat de eerste kinderen er waren.

Suabida was de eerste die gebracht werd. Suabida is een meisje van ongeveer 6 die niet kan praten en met veel temperament. In het begin vond ze het duidelijk heel erg spannend. Toen haar broertje Sule (ongeveer 4) ook gebracht werd, was ze wat rustiger. Sule kan ook niet praten.

Tussendoor werd Fatahiya gebracht door haar moeder. Zij is 17 en heeft epilepsie. Haar hersenen zijn daardoor beschadigd. Ze is de afgelopen 4 jaar niet naar school geweest.

Van 3 andere kinderen had ik telefoonnummers van hun ouders. Die hebben we gebeld. Bij allemaal bleek het uniform nog niet klaar te zijn. We hebben gezegd dat ze de kinderen toch konden brengen. Daarna werden Wariah (15 jaar) en Adinan (17 jaar) gebracht door een jonger broertje of zusje.

Wariah is ziek geweest waardoor ze de afgelopen 4 jaar niet meer naar school is geweest en halfzijdig verlamd is. Adinan heeft een verstandelijke beperking en kan niet praten. Hij is nog nooit naar school geweest en was superenthousiast.

Voor de pauze hebben we vooral met verschillend materiaal de kinderen wat te doen gegeven. We hebben kleine krijtborden waar ze op konden schrijven of tekenen. Langzaam nam de spanning bij iedereen een beetje af en ontstond er wat meer rust in de klas.

Sommige kinderen hadden zelf eten bij zich voor de pauze. Ze gingen er hier al vanuit dat er deze eerste week nog geen schoolmaaltijden worden gekookt. Voor de andere kinderen hebben we een kind uit en andere klas op pad gestuurd om wat eten te kopen.

Na de pauze heeft madam Leinat de oudere kinderen wat schrijfoefeningen gegeven in hun schriften. Wariah kan al aardig wat, dus daar gaf ze steeds wat moeilijkere sommen en opdrachten aan. Adinan is begonnen met het overtrekken van grote cijfers. Dit is al erg moeilijk voor hem. Maar hij blijft enthousiast.

Rond half 12 zijn er wat liedjes met gebaren gezongen en werd er ondertussen vast wat opgeruimd. Rond kwart voor 12 zagen we regen komen en hebben we de ouders gebeld om hun kinderen op te komen halen. Om 12 uur sluiten we hier de lesdag af. De bui kwam sneller dan gedacht, dus moesten we in de klas wachten tot de bui voorbij was.

Toen alle kinderen naar huis waren, hebben Rahma, Leinat en ik nog even nagepraat. We waren allemaal moe, maar ook voldaan.
Nadat we onze eerste indrukken van vandaag van ieder kind hadden opgeschreven, zat de dag erop.

Ik kijk tevreden terug op deze eerste dag. De twee leraressen waren op tijd aanwezig, er waren 5 kinderen en we hebben ze goed bezig kunnen houden. Een mooie start!

1. Ds. Joke Quik:
    3 oktober 2023
    de kop is eraf: met jou ben ik blij en dankbaar
    ds. Joke Quik-Verweij
  2. Ingrid:
    3 oktober 2023
    Wat geweldig zo'n mooie start Lianne.
  3. Ineke kalkman:
    3 oktober 2023
    Super Lianne, mooi dat het gelukt is om bij de start van het schooljaar ook met jouw klasje te beginnen.
  4. Gersom Veldhuizen:
    ❤️
  5. Lineke:
    3 oktober 2023
    Een goed begin is het halve werk. Veel succes verder.
  6. Ab:
    4 oktober 2023
    Goed te lezen Lianne! Een mooie start en succes verder! Groetjes, Bep en Ab
  7. Ton van Vliet:
    5 oktober 2023
    Wat een prestatie Lianne petje af voor je en jullie enthousiasme en geduld, top.
  8. Carla:
    5 oktober 2023
    Wouw Lianne, wat ontzettend goed. Mooie start met 5 kinderen. Daar mag je trots op zijn.
  9. Ans:
    6 oktober 2023
    Lianne, wat ziet het er gezellig en professioneel uit.
    Je mag er trots op zijn!
  10. Kees:
    9 oktober 2023
    Dat moet mooi aanvoelen dat jullie dit de kinderen kunnen aanbieden. Top.