Mais oogsten

25 augustus 2023 - Tamale, Ghana

De afgelopen 2 weken hebben op de compound vooral in het teken gestaan van het oogsten van de mais. En wat een hoop werk zit daarin. Als je dat hier ziet, is het niet voor te stellen hoe weinig er in NL betaald wordt voor een blikje mais.

Nadat de mais van het land was gehaald en daar al de bladeren van de maiskolven waren verwijderd, werd alles in een motorking naar de compound gebracht. Alles kolven werden met de hand in- en uitgeladen. Vervolgens lag er een grote berg maiskolven midden op de compound. Omdat het hier vochtig is, moest dit iedere ochtend uitgespreid worden, zodat het niet zou gaan rotten. Tussendoor werden er iedere dag wat maiskolven gepeld en werd deze mais ook te drogen gelegd op de compound. Als we pech hadden, ging het regenen en moest alles snel weer opgestapeld worden of naar binnen worden gebracht om vervolgens later weer uitgespreid te worden. Ondertussen moeten de geiten en schapen steeds weggejaagd worden van de compound om te voorkomen dat zij alles opeten. De foto's geven een beeld van het hele proces. Inmiddels ligt alle mais binnen en wordt het daar verder gepeld. Zoals op de laatste foto is te zien, is er nog genoeg mais om van de kolven te halen en is er dus nog genoeg te doen. Van deze mais wordt het hele haar gegeten. Binnenkort start het droge seizoen en kan er niks verbouwd worden. Nadat de mais gedroogd is wordt dit naar de maler gebracht in bakken op het hoofd, zodat het daar tot meel gemalen kan worden. Daar wordt dan vervolgens tz van gemaakt. Dat wordt hier meerdere keren per dag gegeten. Zelf eet ik dat het liefst met bra soep. Hier wordt het veel met okra soep gegeten, nu nog vers en in het droge seizoen dried okra. Maar nog lekkerder dan tz vind ik fufu met tomatensoep. Helaas wordt dat hier niet veel gegeten omdat het duur en bewerkelijk is.

Voor het project ben ik afgelopen week bij verschillende scholen langs geweest om te informeren of er kinderen met een beperking op de school waren. Alleen al uitleggen wat ik bedoel met handicaped children, is hier een hele uitdaging. Tot nu toe is er op een van de scholen 1 jongetje met een beperking. Iedereen zegt dat ze kinderen wel aan zouden nemen, maar dat ze niet aangemeld worden. Het beleid in Ghana is inclusief onderwijs, maar hier komt in de praktijk dus weinig van terecht.

Daarnaast ben ik bezig met het maken van een programma voor de school en heb ik afgelopen week gekeken welk lesmateriaal ik graag zou willen bestellen. Hier zal ik later meer over schrijven op de website van het project: http://www.inclusion-ghana.jouwweb.nl

Warme groeten vanuit Kanvilli!

1. Batty:
    26 augustus 2023
    Wat een werk!! Maar ook wel gezellig denk ik: samen mais pellen. En wat een mooie foto’s!
  2. Ton van Vliet:
    26 augustus 2023
    Leuk om te lezen hoe dat allemaal gaat met de mais. wel veel werk maar hopen dat het ook wat oplevert.
  3. Conny van der Schouw:
    27 augustus 2023
    Hey, idd heel gezellig! Maar wat een werk, iedereen wordt ingezet. En ziet de mais gewoon lichter eruit dan hier in NL? Of ligt dit ergens anders aan...
    Wat een multifunctioneel fornuis.
    En hebben ze geen langere stok voor je, arbo.....???? (smile)
    Lieve groetjes vanuit Heteren