Waria

7 november 2023 - Tamale, Ghana

Een mooi succes om te delen.

Waria is een meisje van 14 jaar dat 5 jaar geleden een hersenbloeding heeft gehad en daardoor halfzijdig verlamd is. Hierdoor is ze 5 jaar niet naar school geweest. Toen ik voor de start van het project rondging door het dorp werden we door iemand op haar gewezen. Ze was vanaf de start aanwezig en was vaak als eerste op school. Ze was enthousiast, sprak goed Engels en pakte alles snel op.

De leraressen en ik trokken de conclusie dat het voor haar beter zou zijn als ze snel in kon stromen in het normale onderwijs. We hadden de indruk dat ze dit goed aan zou kunnen. Gezien het schooljaar net van start was, had ze nog niet te veel gemist. Daarom hebben we de ouders uitgenodigd om dit te bespreken. Nadat we hadden uitgelegd dat we dachten dat dit het beste zou zijn voor haar en we dit niet deden omdat we haar niet wilde hebben in de klas, waren de ouders overtuigd.

Vader gaf aan dat hij op haar oude school zou gaan vragen. Helaas werd hij daar teleurgesteld, omdat ze haar daar niet wilden aannemen. Ze zou niks kunnen. Samen met de leraren ben ik ook nog gaan praten. Wij kregen de indruk dat ze haar niet wilden aannemen vanwege haar handicap. Dit zorgde bij de leraressen voor wat frustratie. Gelukkig waren er meer opties.
Tijdens mijn ronde langs verschillende scholen had ik een directrice ontmoet die echt open leek te staan voor kinderen met een beperking. En toen ging het opeens heel snel…

Dinsdagochtend stelde ik aan de vader voor om op deze school te gaan praten. Vader vond dit goed. Nadat ik de directrice had verteld over Waria, gaf ze aan dat ze kon starten in P3 (in NL groep 5). Dezelfde ochtend ging ik met Waria en haar vader op de school kijken. En wat ik zeker niet had verwacht is dat ze gelijk daar zou blijven. Dat gebeurde dus. Ze werd in P3 geplaatst, in een klas met 15 kinderen, waardoor er dus ook aandacht is voor haar.

Afgelopen week zijn de leraressen en ik nog even langs geweest bij haar. De lerares daar gaf aan dat het erg goed gaat. Ze pakt vooral wiskunde snel op. De snelheid van schrijven is nog wat traag, maar al beter dan de eerste dagen. De lerares heeft haar ook gestimuleerd om in de pauze naar buiten te gaan met haar klasgenoten, waardoor ze dat nu ook doet. Er zijn ook wat oude klasgenoten van haar oude school langs geweest. Erg bijzonder hoe de situatie voor Waria zich ontwikkelt heeft. Mooi om te zien hoe blij ze is dat ze nu naar school kan.

Liefs uit Kanvilli

1. Ineke kalkman:
    7 november 2023
    Heel mooi om te lezen.
  2. Ton van Vliet:
    8 november 2023
    Toch heel bijzonder dat de tegenstellingen zo groot zijn, goed dat jullie een school hebben gevonden die dit meisje kansen geeft. Top prestatie waar je trots op mag zijn.
  3. Jacobien:
    8 november 2023
    Daar mag je zeker trots op zijn. En dat al op zo'n korte termijn! Dit had je van tevoren niet durven dromen. Diep respect Lianne!!
  4. Kees:
    ♥️
  5. G de jager:
    18 november 2023
    Groetjes uit bennekom gert en bettie